«موج» در راه بازار سرمایه

فاطمه سرکاری، در گفت‌‌‌وگو با «دنیای ‌اقتصاد»، صندوق‌های اهرمی را صندوق‌هایی از جنس صندوق‌های سهامی‌‌‌ برشمرد و اظهار کرد: تفاوت این نوع از صندوق‌ها با صندوق‌های سهامی در واحد‌‌‌های آنهاست. به بیان دیگر، صندوق‌های اهرمی از دو نوع واحد سرمایه‌گذاری برخوردارند: واحدهای ممتاز و واحدهای عادی. واحدهای ممتاز خود به دو دسته تقسیم می‌‌‌شوند. نوع اول ویژه موسسان صندوق است که پیش از پذیره‌‌‌نویسی صندوق، به حساب صندوق پرداخت می‌‌‌شود.

او ادامه داد: نوع دوم با مجوز پذیره‌‌‌نویسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، قابل پذیره‌‌‌نویسی و خریداری خواهد بود. میزان واحدهای ممتاز نوع دوم، حداقل ۵۰۰میلیون واحد (معادل ۵۰۰میلیارد تومان) است که لازم است در روز پذیره‌‌‌نویسی تکمیل شود. با تجمیع این مبلغ و طی مراحل قانونی، صندوق مجوز فعالیت خود را دریافت می‌کند و واحدهای ممتاز نوع دوم در بازار فرابورس قابل معامله می‌‌‌شوند.

بررسی سودآوری واحدهای عادی

مدیرعامل سبدگردان توسعه‌‌‌ فیروزه با اشاره به نرخ کف و سقف سودآوری واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی تصریح کرد: براساس ساختار صندوق‌های اهرمی، دارندگان واحدهای ممتاز، متعهد به تامین کف یا سقف سود اعلامی در امیدنامه برای دارندگان واحدهای عادی هستند. براساس امیدنامه صندوق اهرمی موج، نرخ کف تعهدی سودآوری ۲۴‌درصد و سقف این تعهد ۳۰‌درصد لحاظ شده است.

او با اشاره به نحوه سرمایه‎‌‌‌گذاری دارایی‌‌‌های صندوق‌های اهرمی ابراز کرد: در مجموع تمام منابعی که توسط سرمایه‌گذاران واحدهای ممتاز و عادی وارد صندوق می‌شود، در یک ساختار سهامی و براساس حد نصابی که سازمان بورس برای صندوق‌های سهامی تعیین کرده است، سرمایه‌گذاری می‌شود؛ با این تفاوت که روزانه به ازای حداقل و حداکثر سودی که واحدهای عادی دارند، بازدهی به این واحدها تخصیص یافته و مابه‌‌‌التفاوت به دارندگان واحدهای ممتاز داده می‌شود.

سرکاری ادامه داد: براین اساس، منابعی که توسط سرمایه‌گذاران از طریق خرید واحدهای عادی وارد صندوق می‌شود، به صورت یک اعتبار یا وام یا همان اهرم برای دارندگان واحدهای ممتاز درنظر گرفته می‌شود. برخورداری از مزیت اهرم برای دارندگان واحدهای ممتاز سبب می‌شود در مواقعی که بازار مثبت است، پس از تخصیص حداکثر سود تعهدشده به دارندگان واحدهای عادی، مابه‌‌‌التفاوت این سود به آنها تعلق ‌‌‌یابد. در نتیجه، هرچه درجه اهرم بالاتر باشد، میزان سودآوری دارندگان واحدهای ممتاز نوع دوم نیز بیشتر می‌شود.

عضو هیات‌‌‌مدیره‌‌‌ سبدگردان توسعه‌‌‌ فیروزه  با در نظر گرفتن بازار نزولی و روزهای قرمز بازار افزود: در بازارهای نزولی که به صورت پیش‌‌‌فرض بازدهی منفی خواهد بود و با توجه به اختصاص حداقل سود تعهدشده به دارندگان واحدهای عادی، بازدهی منفی دارندگان واحدهای ممتاز نیز بیشتر خواهد شد.

او با اشاره به میزان بالاتر سود یا شناسایی زیان بیشتر در این نوع صندوق‌ها، اذعان کرد: با توجه به ماهیت اهرمی، این نوع صندوق‌ها بیشتر مناسب افرادی است که از ریسک‌‌‌پذیری بالاتری برخوردارند. به بیان دیگر، واحدهای ممتاز برای افرادی که ریسک‌‌‌پذیری بالاتری دارند، مناسب‌‌‌تر است که غالب فعالان بازار سرمایه در این گروه جای می‌‌‌گیرند.

او با اشاره به تعهد حداقل یا حداکثر میزان سود در واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی ابراز کرد: با توجه به استراتژی‌ای که به‌منظور بازدهی کف و سقف در روزهای نزولی یا صعودی شاخص برای دارندگان این واحدها تعهد شده است، واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی برای افراد ریسک‌‌‌گریز یا افرادی که روحیه ریسک‌‌‌پذیری پایین‌‌‌تری دارند، جذابیت مطلوب‌‌‌تری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارد. در نتیجه با تعهدی که آنها دریافت می‌کنند، می‌‌‌توانند بازدهی بیشتری را نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت کسب کنند.

پایداری در سرمایه‌گذاری روی امواج بازار سرمایه با صندوق موج

سرکاری با اشاره به تفاوت صندوق اهرمی موج نسبت به سایر صندوق‌های اهرمی در بازار سرمایه در آینده نزدیک گفت: گروه مالی فیروزه در نظر دارد برای صندوق موج یک‌درجه اهرم پایدار ایجاد کند. بر این اساس، مذاکرات این گروه مالی با مشتریان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود منابع مالی لازم به‌راحتی تامین شود و درجه اهرم قابل قبولی در ابتدای فعالیت صندوق پس از اخذ مجوز فعالیت برای دارندگان واحدهای ممتاز موج ایجاد شود.

او برخوردار بودن از رکن بازارگردان را از جمله تفاوت‌‌‌های موج با سایر صندوق‌های اهرمی برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر صندوق‌های اهرمی رکن بازارگردان را ندارند و موج نخستین و تنها صندوق اهرمی است که بازارگردان دارد. بنابراین با لحاظ کردن کف و سقف فعالیت بازارگردانی، حداقل معاملاتی به‌عنوان تعهدات بازارگردان موج برای این صندوق انجام خواهد شد.  مدیرعامل سبدگردان توسعه‌‌‌ فیروزه ادامه داد: براساس ماهیت این صندوق که ریسک‌‌‌پذیری بالاتری نسبت به سایر صندوق‌ها دارد، افراد باید این نکته را مدنظر داشته باشند که صندوق‌های اهرمی در بازارهای مثبت، سود بیشتر و در بازارهای منفی زیان بیشتری را شناسایی خواهند کرد. در نتیجه، لازم است سرمایه‌گذاران روحیه ریسک‌‌‌پذیری خود را در نظر داشته باشند. او با مدنظر قرار دادن سابقه موفق گروه مالی فیروزه در مدیریت دارایی و صندوق‌های سهامی خود همچون فیروزه موفقیت و دریا خاطرنشان کرد: گروه مالی فیروزه نشان داده است که در روزهای نزولی بازار با تحلیل‌‌‌های درست خود و با پیش‌بینی ریزش، امنیت در سرمایه‌گذاری را حفظ کرده است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود با استراتژی مدیریت این پرتفوی، موج، بازدهی پایدارتری نسبت به سایر صندوق‌های اهرمی خواهد داشت.