پوتین ازغذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند

در حالی که روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده کودهای کشاورزی و مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت کود است، اما جنگ باعث مشکلات عرضه و افزایش قیمت گاز طبیعی شده که کلید تولید کود است. در نتیجه، قیمت جهانی کود به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و کشاورزان را مجبور به افزایش قیمت مواد غذایی کرده است که این اتفاق بر مصرف‌کنندگان در سراسر جهان فشار وارد می‌کند. طبق گزارش سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد، روسیه در ۲۰۲۱ صادرکننده برتر کودهای نیتروژنی و دومین عرضه‌‌‌کننده بزرگ کودهای پتاس و فسفر در جهان بود.

آقای هولستر در آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس اظهار کرد: پوتین انرژی را به سلاح تبدیل کرده است و این اتفاق غذا را هم به همان اندازه به سلاح تبدیل می‌کند. وی در ادامه با اشاره به این ضرب المثل که «یک بار مرا فریب دادی، شرم بر تو، دو بار مرا فریب دادی، شرم بر من»، افزود: این هشدار بازتاب نگرانی صندوق بین‌المللی پول است. همچنین کریستالینا جورجیوا، رئیس کنونی صندوق بین‌المللی پول، در گفت‌وگو با بی‌‌‌بی‌‌‌سی گفت که جهان امروز باید توجه خود را به صنعت کودها معطوف کند، زیرا اینجاست که تهدید بزرگی برای تولید مواد غذایی و در نتیجه قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ مشاهده می‌‌‌کنیم. وی گفت: قیمت کودها همچنان بسیار بالاست. مثلا تولید آمونیاک [که برای تولید کود استفاده می‌شود] در اتحادیه اروپا به شدت کاهش یافت. البته همه اینها به تاثیر جنگ روسیه بر قیمت گاز و در دسترس بودن آن مرتبط است.

روسیه سال گذشته برای مصارف خانگی کود ذخیره کرد. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، در حالی که صادرات این کشور کاهش یافته است، قیمت‌های بی‌سابقه کود، منجر به افزایش ۷۰ درصدی درآمد صادراتی آن شده است. این درحالی است که مسکو صادرات خود را به کشورهایی مانند هند و ترکیه افزایش داد. روسیه همچنین مقادیر زیادی مواد مغذی مانند پتاس و فسفات، مواد اصلی تشکیل دهنده کودها، تولید می‌کند که گیاهان و محصولات را قادر به رشد می‌کند. مشکلات زنجیره عرضه و درگیری بین روسیه و اوکراین صادرات کودهای کشاورزی روسیه و بلاروس از طریق دریای سیاه را مختل کرده و کشاورزان را به دردسر انداخته است. آقای هولستر این وابستگی را یک «سلاح قدرتمند» نامید. وی تصریح کرد: ما با وابستگی انرژی، زیربنایی را در اروپا با گاز ارزان روسیه ساخته‌‌‌ایم و عواقب و هزینه آن را در حال حاضر در غذا و کود نمود پیدا کرده است. وی خاطرنشان کرد: نیمی از تولید مواد غذایی در جهان به کود وابسته است. اگر اختلالات قابل‌توجهی در این صنعت مشاهده کردید، این اثرات شلیک این سلاح بسیار قدرتمند است.

تاثیر شدید

هفته گذشته اقتصاددانان گزارش دادند که افزایش شدید هزینه‌های کود می‌تواند بازده تولید مواد غذایی را به قدری کاهش دهد که تا پایان دهه، برای پاسخگویی به تقاضا در سطح جهانی، افزایش زمین‌های کشاورزی به وسعت بخش بزرگی از اروپای غربی مورد نیاز است. آنها افزودند که این به معنای «تاثیر شدید» روی موضوعات جنگل‌زدایی، تنوع زیستی و انتشار کربن است.

دکتر پیتر الکساندر از دانشکده علوم زمین در دانشگاه ادینبورگ گفت: این می‌تواند پایان عصر غذای ارزان باشد. در حالی که تقریبا همه تاثیرات آن را در خرید‌های هفتگی خود احساس می‌کنند، در نتیجه فقیرترین افراد جامعه هستند که برای تهیه غذای سالم با چالش مواجه می‌شوند و بیشترین ضربه را خواهند خورد.

 اگرچه قیمت کودها از اوایل سال‌جاری نسبت به بیشترین حالت خود کاهش می‌‌‌یابد، اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و این ممکن است به ادامه تورم و قیمت بالای مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ منجر شود.

در این مطالعه پیش‌بینی شده که قیمت‌های بالای کود می‌تواند تا پایان سال‌جاری قیمت‌های مواد غذایی را تا ۷۴‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش دهد و نگرانی‌ها در خصوص مرگ بیشتر از یک میلیون نفر و سوء تغذیه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را در صورت ادامه قیمت‌های بالای کود، افزایش داد. آقای هولستر هشدار داد که تاثیر همه اینها در سراسر جهان احساس می‌شود.

 او گفت: روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده کود در جهان است، بنابراین اقدامات این کشور پیامدهای جهانی خواهد داشت. ما برخی از این اختلالات را قبلا دیده‌ایم و برای حفظ تولید جهانی غذا به کود روسی نیازمندیم. اما پیام من در اینجا این است که ما همچنین باید در مورد مرحله بعدی از وابستگی بیشتر به روسیه اجتناب کنیم. زیرا وقتی از آن به عنوان یک سلاح در جنگ استفاده می‌شود، ما نمی‌توانیم به شرایط قبل برگردیم.