مروری بر گذشته و حال یک رویداد

عقب‌نشینی مهم ارتش اسرائیل از جنوب لبنان/ توطئه تل‌آویو فاش شد

کدخبر: ۶۲۳۷۰۲
اقتصادنیوز: 40 سال پیش همانند امروز درگیری در جنوب لبنان میان اسرائیل و لبنان شدت گرفت؛ اما شرایط به سمتی رفت که تل‌آویو به فکر عقب‌‌نشینی نیروهایش بیفتد.
عقب‌نشینی مهم ارتش اسرائیل از جنوب لبنان/ توطئه تل‌آویو فاش شد

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی حدود 110 روز از جنگ حماس و اسرائیل گذشته است که شرایط از آنچه همگان تصور می‌کردند پیچیده‌تر شده و راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی نیز همچنان کارساز نبوده‌اند. جنایات اسرائیل و گستراندن جنگ از غزه به سایر مرزهای اراضی اشغالی ازجمله شمال این اراضی در مرز جنوب لبنان، موضوع درگیری های گسترده در خاورمیانه را بیش از پیش محتمل کرده است. 

صبح امروز حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که در عملیاتی پیش دستانه با حمله موشکی به تجمع نظامیان صهیونیست در پادگان زرعیت که برای حمله به خاک لبنان آماده می‌شدند، به ارتش اسرائیل را به عقب نشینی وا داشته است.

خبر مرتبط
حزب‌الله حمله زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان را خنثی کرد

حزب الله لبنان اعلام کرد تجمع نیروهای دشمن در منطقه مرزی زرعیت را که در حال آماده شدن برای حمله زمینی به خاک لبنان بودند با سلاح مناسب خنثی کرده است

در هفته گذشته نیز لشکر ۳۶ ارتش صهیونیستی عقب نشینی و خروج کامل خود از غزه را آغاز کرد. چندی پیش هم رسانه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد: اسرائیل عقب‌نشینی بزرگ از شمال غزه را آغاز کرده است.

اتفاقی که اگر به صورت همه جانبه و کامل محقق شود، سرنوشت دیگری را برای این جنگ رقم خواهد زد؛ مانند 40 سال پیش که در چنین روزی شاهد آغاز عقب نشینی نظامیان اسرائیل از جنوب لبنان بوده‌ایم.

اتفاقی مهم که روزنامه اطلاعات هم در روز دوشنبه اول بهمن ماه 1363 به آن پرداخت و نوشت: «ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات خود برای کاهش میزان آسیب پذیری در قبال حملات انقلابیون مسلمان لبنان و صرفه جویی در مخارج ناشی از اشغال جنوب لبنان که اقتصاد این رژیم را با مشکلات فلج کننده‌ای رو به رو کرده است، از دیروز عقب نشینی محدود خود را از جنوب لبنان آغاز کرده است.»

12

در ادامه این گزارش آمده است: «در اولین مرحله از این عقب نشینی بین 60 تا 70 دستگاه خودرو نفربر زرهی ارتش صهیونیستی منطقه صیدا، که بزرگ‌ترین قربانگاه نیروهای صهیونیستی در طول بیش از دو سال و نیم اشغال جنوب لبنان بوده است را به سوی رودخانه لیتانی ترک کردند.»

همچنین رئیس هیات لبنانی شرکت کننده در گفت‌وگوهای نظامی لبنان و اسرائیل در این باره گفته است: «رژیم صهیونیستی باید تمام مسئولیت خروج ناگهانی و یکجانبه از منطقه صیدا را بپذیرد و مردم این منطقه هم باید اختلافات داخلی را کنار بگذارند.»

در بخش دیگر گزارش این روزنامه درباره برنامه اسرائیل پس از خروج از جنوب لبنان به نقل از نبیه بری، وزیر امور جنوب لبنان و رییس جنبش امل آمده است: «ارتش صهیونیستی چند روز پیش، بیش از چهار کامیون اسلحه در اختیار مزدوران خود در منطقه صیدا قرار داده بود تا پس از خروج از نیروهای صهیونیستی از این منطقه، دست به کشتارهای ضدصهیونیستی بزنند.»

Untitled

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید