نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۰ بهمن

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و نحوه توزیع سکه‌های عیدی کارمندان دولت

کدخبر: ۶۲۷۳۱۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و نحوه توزیع سکه‌های عیدی کارمندان دولت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 بهمن 1353؛ سازمان گسترش کشاورزی تشکیل می شود

به موجب لایحه «گسترش کشاورزی پیشرفته» سازمان جدیدی به نام «سازمان گسترش کشاورزی» در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به‌وجود می‌آید.

به موجب این تغییرات تمامی اختیارات طرح‌های عمرانی مربوط به محدوده قطب‌های کشاورزی متمرکز خواهد شد و در هر یک از قطب‌های توسعه کشاورزی یا در مجموعه‌ای از تعدادی قطب سازمان‌های گسترش و نوسازی کشاورزی و دامپروری تشکیل خواهد شد.

ایران بزرگ‌ترین موسسه پرورش مرغابی آلمان را می‌خرد

ایران پس از قرارداد مهمی که درباره خرید گاوهای شیرده از فرانسه امضا کرده اکنون در نظر دارد بزرگ‌ترین موسسه پرورش مرغابی را در آلمان غربی که سالانه دو میلیون مرغابی صادر می کند، خریداری کند.

«رنو» مونتاژ ایران به بازار می‌آید

اتومبیل فرانسوی رنو از سال آینده در ایران مونتاژ می‌شود و سال 1355 ساخت، آن شروع خواهد شد.

شرکت سیتروئن ایران که قرارداد همکاری با شرکت رنو فرانسه را منعقد کرده است، ساختار نو را در یک مدل اتومبیل دو در کوچک شروع می‌کند و ظرف یکی دو سال تولید رنو چهار در آغاز خواهد کرد.

کارخانه رنو فرانسه اکنون سرگرم تهیه پرس‌های لازم برای ساخت رنو چهار در در ایران است. این نوع اتومبیل اختصاصا در ایران ساخته می‌شود و در سال‌های بعد قسمتی از آن به خارج صادر خواهد شد.

رنوی مونتاژ شده ایران از اواخر آذرماه سال آینده به بازار داخل عرضه می‌شود. تعداد این اتومبیل در اولین سال بین پنج تا 10 هزار دستگاه خواهد بود.

تولید سال 1355 رنو 35 هزار دستگاه در سال 56، حدود 45 هزار دستگاه و در سال 57، 60 هزار دستگاه، در سال 58، 75 هزار دستگاه و در سال‌های بعد حداکثر به 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

مجموع سرمایه‌گذاری جدید در کارخانه رنو ایران 750 میلیون تومان خواهد بود و 125 میلیون تومان نیز برای ساخت موتور سرمایه‌گذاری خواهد شد.

درصد ساخت داخل اتومبیل رنو ظرف پنج سال به 60 درصد خواهد رسید.

20 مهر 1363؛ آیین‌نامه اجرایی و نحوه توزیع سکه‌های عیدی کارمندان دولت

ازسوی دکتر حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل اجرایی نحوه اعطا سکه بهار آزادی به عنوان عیدی یا پاداش پایان سال مستخدمین دولت جمهوری اسلامی ایران به ادارات و وزارتخانه ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی موضوع بندهای (1) و (2) تصویب‌نامه، لیست کارکنان مشمول دریافت سکه را تنظیم و مبلغ آن را که به ازای هر سکه بهار آزادی برای هر نفر حسب مورد 9 هزار ریال و 35 هزار ریال بابت سهم دستگاه ا جرایی خواهد بود. از محل اعتبارات بودجه مورد عمل خود تامین و چک آن را همراه با دو نسخه از لیست فوق‌الذکر که به تایید بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا اشخاص مجاز از طرف ایشان و ذی‌حساب یا مسوول امور مالی رسیده باشد به بانک پرداخت‌کننده حقوق و مزایای کارکنان ارسال خواهند نمود.

وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی سند صادره را به انضمام اعلام وصول بانک در این مورد به هزینه قطعی منظور می‌نمایند.

خبر مرتبط
بهترین کشورها برای بازنشستگی+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: کشور نروژ توانسته امسال هم به عنوان بهترین کشور برای بازنشستگان انتخاب شود؛ عاملی که ناشی از کسب نمرات برتر در حوزه سلامت و رفاه مادی است.

20 مهر 1373؛ حمایت جمهوری آذربایجان از عضویت ایران در کنسرسیوم نفت

مدیر امور اکتشاف و سرپرست امور مشارکت‌های خارج از کشور شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: مقام‌های جمهوری آذربایجان با توجه به حائز شرایط بودن ایران، یک نامه رسمی به اعضای کنسرسیوم نفتی دریای خزر را ارسال کردند و حس نیت، حمایت و اراده سیاسی خود را برای ملحق شدن ایران به این کنسرسیوم نشان دادند.

سیدمهدی حسینی گفت: طبق قرارداد کنسرسیوم 90 روز فرصت دارد تا به نامه رسمی جمهوری آذربایجان در مورد عضویت ایران پاسخ دهد.

اعضای کنسرسیوم حق ندارند عضویت شرکت ملی نفت ایران را با توجه به دارای بودن تمامی شرایط قرارداد کنسرسیوم رد کنند و اگر به دلایلی ازجمله فشارهای سیاسی عضویت ایران پذیرفته نشود، آنها عملی غیرقانونی و خلاف مفاد قرارداد انجام داده‌اند.

20 بهمن 1383؛ تصویب دلار 850 تومانی برای سال آینده

درحالی‌که محمد خوش‌چهره نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته اعلام کرد که کمیسیون اقتصادی قیمت دلار در سال آینده را 830 تومان تصویب کرده است، داود دانش جعفری رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: کمیسیون اقتصادی پس از بحث و بررسی در مورد نرخ ارز به این نتیجه رسید که قیمت دلار را برای سال آینده 850 تومان در نظر بگیرد.

دانش جعفری اعلام کرد که ممکن است اعضای کمیسیون اقتصادی به این نتیجه برسند که حداکثر نرخ دلار در سال آینده حدود 875 تومان تعیین شود.

وی افزود: چون نظام ارزی کشور حالت شناور مدیریت شده است، اجازه کاهش یا افزایش 3 درصدی در تعیین نرخ ارز به کمیسیون اقتصادی.

تعرفه واردات خودرو به 50 درصد خواهد رسید

سال آینده تعرفه واردات خودرو به 100 درصد می‌رسد و طی یک برنامه پنج ساله این عدد به 50 درصد خواهد رسید.

دکتر رضا ویسه، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دلیل اصلی کاهش تعرفه خودرو به صورت پله‌ای را افزایش رقابت بین خودروسازان خواند و گفت: این امر به افزایش کیفیت خودرو در کنار کاهش قیمت به موازات افزایش تولید خودرو کمک خواهد کرد.

سمند با بهترین خودروهای اروپا رقابت می‌کند

طراحی جالب و امروزی و همچنین کیفیت خودرو دو عامل اصلی انتخاب خودرو ازسوی مشتریان در سراسر دنیاست و سمند در هر دو این زمینه‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

بنات ویتمنف، عضو هیات‌مدیره کلاریدن بانک سوئیس در بازدید از شرکت ایران خودرو از اینکه چنین فرصتی برای بازدید از بزرگ‌ترین خودروسازی خاورمیانه در اختیار وی قرار گرفته اظهار خشنودی کرده و افزود: در این بازدید تحت تاثیر سازماندهی عالی و سطح بالای کیفیت تولیدات ایران خودرو قرار گرفته و بخش‌های بدنه سازی روباتیک و دیگر سالن‌های مونتاژ و تست را در سطوحی فراتر از استانداردهای بین‌المللی دیدم.

20 بهمن 1393؛ محصولات جدید ایران خودرو روی پلت‌فرم سمند

در شرایطی که خودروسازان داخلی خبر از طراحی پلت‌فرم های جدید می‌دهند، منابع آگاه می‌گویند ایران خودرو طی سال آینده از پلت‌فرم ارتقا یافته خود پرده‌برداری خواهد کرد.

به گفته این منابع آگاه، پلت‌فرم موردنظر، ارتقایافته پلت‌فرم سمند است و ایران‌خودرویی‌ها قصد دارند محصولات جدیدی را روی آن بسازند. بنابر اخبار رسیده ایران خودرو در راستای تولید محصولات جدید و با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی به جای طراحی پلت‌فرمی نو به سراغ پلت‌فرم سمند رفته تا با ارتقای آن، سبد محصولات خود را متنوع‌تر کند.

ورود شورای رقابت به بازار وارداتی‌ها

شورای رقابت در حالی وجود انحصار در بازار وارداتی‌ها را تایید کرد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان در انتظار لغو مصوبه شورای اقتصاد مبنی‌بر انحصار خودروهای داخلی هستند. بنابراین اگر شورای اقتصاد به‌رغم درخواست وزارت صنعت بر انحصاری بودن بازار داخلی‌ها اصرار ورزد، شورای رقابت تصمیم سازد و بازار خودروهای داخلی و خارجی خواهد بود.

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت محصولات خودروسازان داخلی است و در این زمینه اقدام به ثبت دو نامه برای شورای اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرده است اما حالا با تصویب آیین‌نامه‌ای مبنی‌بر ممنوعیت ثبت‌سفارش واردکنندگان غیررسمی خود عامل دخالت شورای رقابت در بازار وارداتی‌ها را فراهم کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید