شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • تنظیم دلار به وقت ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: قیمت دلار آزاد در کانال ۵۹هزار تومان تثبیت شد. عمده نوسانات نرخ دلار در سال۱۴۰۲ در دامنه قیمتی ۵۰هزار تومانی صورت می‌گرفت. تحلیلگران معتقدند که افزایش میزان فروش نفت در کنار انتشار سیگنال‌های مذاکراتی عامل مهمی در راستای افت نرخ ارز است.
  • پول داغ سرد شد

    دنیای اقتصاد: طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی، نرخ رشد نقطه به نقطه پول در فروردین‌ماه امسال به ۱۵.۷درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم کمترین نرخ رشد نقطه به نقطه پول از آذرماه سال۱۳۹۶ یعنی ۷۶ماه اخیر محسوب می‌شود. به‌رغم کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول، سهم پول از نقدینگی در سطح ۲۴.۴درصد است که نرخ بالایی محسوب می‌شود. کارشناسان می‌گویند تغییرات رشد نقطه به نقطه پول ارتباط قابل توجهی با انتظارات تورمی دارد و به‌عنوان یک نماگر از دیدگاه عاملان اقتصادی در رابطه با آینده تورم استفاده می‌شود. همچنین قرار گرفتن نرخ بهره حقیقی در وضعیت مثبت، اثر مهمی در کاهش نرخ رشد نقطه به نقطه پول داشته است. کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول نشان می‌دهد زمینه برای مهار تورم به‌صورت پایدار نیز مهیا است؛ به شرطی که اصلاحات ساختاری مربوط به ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای در دستور کار سیاستگذار قرار بگیرد.
  • نگرانی صندوق بین‌المللی پول از تنش‌‌‌های سیاسی در پاکستان

    ايبنا: صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی نسبت به عدم اطمینان از آینده پاکستان و احتمال عدم اجرای سیاست‌های اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش تایمز عمان، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی نسبت به عدم اطمینان از آینده پاکستان و احتمال عدم اجرای سیاست‌های اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرد. این صندوق تاکید کرد که در انتخابات ۸ فوریه، با وجود تشکیل دولت ائتلافی توسط ائتلاف حزب مسلم لیگ پاکستان (نواز) و حزب مردم پاکستان، نامزد‌‌‌های مستقل مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) آرای بیشتری نسبت به سایرین کسب کردند. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش با ابراز نگرانی از مخالفت عمده تشکیل شده توسط اعضای تحت حمایت حزب تحریک انصاف در مجلس ملی پاکستان، اعلام کرد که دولت جدید متعهد به ادامه سیاست‌های آماده‌باش است، اما با این حال، وضعیت پیچیده سیاسی، تورم و تنش‌‌‌های اجتماعی ممکن است بر اجرای اصلاحات سیاسی در پاکستان تاثیر بگذارد.
  • افزایش تورم روسیه

    مهر: تورم سالانه روسیه در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد رسید. به گزارش تاس، این رقم در حالی منتشر شده است که تورم سه ماهه دوم روسیه به ۴.۶ درصد و سه ماهه اول به ۵.۷ درصد رسیده است. گزارش بانک مرکزی این کشور در مورد پیش‌‌‌بینی اقتصاد کلان نشان داد، تورم سالانه در روسیه تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در سطح ۷.۷ درصد خواهد بود. بر اساس پیش‌‌‌بینی رگولاتوری، با توجه به سیاست پولی فعلی، تورم سالانه به ۴.۳ تا ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌‌‌یابد و در سال ۲۰۲۵ به ۴ درصد باز می‌‌‌گردد. بانک مرکزی روسیه در ماه آوریل پیش‌‌‌بینی تورم خود را برای سال ۲۰۲۴ از ۴ و ۴.۵ درصد به ۴.۳ تا ۴.۸ درصد افزایش داد. بانک مرکزی اعلام کرد تجدیدنظر در پیش‌‌‌بینی نشان‌دهنده کاهش تدریجی تورم پایدار نسبت به پیش‌‌‌بینی‌‌‌های قبلی است زیرا رشد تقاضای داخلی برای کالاها و خدمات از پتانسیل رشد عرضه پیشی گرفته است. تورم سالانه روسیه تا ۶ مه از حدود ۷.۷ درصد ثبت شده در دوم مه به ۷.۸۱ درصد افزایش یافته است، زمانی که از ۷.۸۲ درصد ثبت‌‌‌شده در ۲۲ آوریل و ۷.۷۲ درصد در پایان مارس صعود کرد.
  • حمایت دولت چین از یوآن با انتشار اوراق قرضه

    دنیای اقتصاد: به گفته وزیر دارایی چین، این کشور جهت بهبود بحران‌های اقتصادی که در آن گرفتار شده، پیشبرد طرح‌های سیاستی خود در سال‌های آینده، افزایش رشد اقتصادی، تامین کسری بودجه، حل و فصل چالش املاک و مستغلات و‌... انتشار اوراق قرضه ۳۰ ساله را از ۱۷ مه آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد دولت شی‌جین‌پینگ قصد دارد با کمک مالی به اقتصاد کشور، دستیابی به رشد اقتصادی (۵درصد که بیشتر از برآوردها است)، کاهش فشارهای ناشی از بحران مسکن و سایر متغیرهای اقتصادی را تسریع بخشد.
  • دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان

    ایسنا: وزیر اقتصاد گفت: بررسی دغدغه صنف طلا و جواهر به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت جزو دستورات رئیس‌جمهوری است و در این راستا وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد که موضوع حل و فصل شد. سیداحسان خاندوزی در حاشیه نشست ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی برخط وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اعتراض صنف طلا و جواهر به سامانه جامع تجارت اظهار کرد: سوءبرداشتی در این زمینه ایجاد شده بود مبنی بر اینکه اعتراض صنف طلا و جواهر به مقررات مالیاتی است. او افزود: اما صنف طلا عنوان کردند مساله به یکی از آیین‌نامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق مربوط می‌شود. در این آیین‌نامه تکلیفی برای این صنف درباره درج برخی اطلاعات در سامانه جامع تجارت مطرح شده است. بررسی این دغدغه صنف، جزو دستورات رئیس جمهوری است و قرار شده به‌صورت کارشناسی و قانونی موضوع مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود. در این راستا وزارت صمت اطلاعیه‌ای درباره سامانه تجارت منتشر کرد که موضوع صنف طلا و جواهر حل‌وفصل شد.
  • پیش‌بینی ۶۶۵همت برای کاهش فقر در بودجه۱۴۰۳‌

    مهر: رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی۶۶۵ هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری برای اقدامات حمایتی و کاهش فقر در کشور خبر داد. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در بودجه امسال ۶۶۵هزار میلیارد تومان برای اجرای اقدامات حمایتی و کاهش فقر مانند یارانه نقدی، مستمری مددجویان، سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و شیرده، توانبخشی، بیماران نیازمند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، حق بیمه اقشار خاص، بیمه سلامت، کمک معیشت رزمندگان معسر پیش‌بینی شد. به گفته منظور، در سال گذشته مبلغ ۵۷۰هزار میلیارد تومان در اجرای این برنامه‌ها تخصیص و پرداخت شد.
  • ۸۷هزار حاجی ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

    ایسنا: ۸۷هزار حاجی ایرانی تحت پوشش بیمه درمان، عمر، حادثه و مسوولیت قرار گرفتند. امسال ۸۷هزار زائر از سوی ایران به خانه خدا اعزام می‌شوند که همه آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. پوشش بیمه گروهی درمان، عمر، حادثه و مسوولیت بار حجاج ایرانی در حج تمتع سال۱۴۰۳، بر اساس قانون بیمه مصوب سال۱۳۱۶ و شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های درمان، عمر، حادثه و مسوولیت بار و آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه و شرایط اختصاصی مورد نظر بیمه‌گذار انجام شده است. بر این اساس، تمام حجاج ایرانی و عوامل اجرایی و ستادی بدون در نظر گرفتن سقف سنی در طول مدت این فضیلت الهی و در صورت بروز بیماری یا وقوع حادثه منجر به فوت یا نقص عضو و از کار افتادگی دائم یا بروز خسارت به بار تحت پوشش بیمه خواهند بود و هزینه درمان یا غرامت تعیین‌شده از طرف بیمه میهن پرداخت خواهد شد.
  • فرود دلار به کف ۲‌ماهه

    دنیای اقتصاد-ميکائيل زين‌الدين: روز گذشته دلار آزاد برای ساعاتی در کانال قیمتی ۵۹ هزار تومانی به فروش رسید. به‌نظر برخی از بازیگران بازار ارز، تزریق‌های صورت گرفته توسط نهاد بازارساز از جمله عوامل اصلی افت قیمت ارز است. این در حالی است که با توجه به از بین رفتن ریسک‌های سیاسی در اخبار، حجم تقاضای ارز نیز به شکل چشمگیری کاهش یافته است. در همین راستا روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با پشت سر قرار دادن کانال ۶۰ هزار تومانی در کانال پایین‌تر به فروش رسید. از آخرین حضور قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۵۹ هزار تومانی حدود ۲ ماه می‌گذرد.
  • استارت تجارت با روبل و ریال

    دنیای اقتصاد: رئیس‌کل بانک‌ مرکزی در نشستی با فعالان اقتصادی از برنامه سیاستگذار پولی برای راه‌اندازی ریال آفشور برای مبادلات تجاری با روسیه خبر داد. در این طرح بانک‌ مرکزی دو کشور متعهد شده‌اند ارز ریال و روبل را تا حد توازن تجاری دو کشور معاوضه کنند.
  • سامانه «ارز اشخاص» به‌زودی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران

    مرکز مبادله ایران: معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه امسال با ایجاد ‌سازوکار لازم در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، «استفاده از ارز اشخاص» توسعه خواهد یافت، گفت: هم اکنون نرم‌افزارهای مورد نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
  • تامین ارز واردات در مرز ۷میلیارد دلار

    بانک مرکزی: از اول فروردین ماه تا ۲۳اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳، ۶میلیارد و ۹۷۱میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. ‌اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک‌میلیارد و ۶۷۸میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۳میلیارد و ۹۱۹میلیون دلار و برای خدمات ۱۶۶میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات یک‌میلیارد و ۲۰۸میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.
  • سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی از ۱۳میلیارد دلار گذشت

    بازار: بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از رشد ۱۰درصدی مراودات مالی ایران با بانک‌های خارجی در سه‌ماه چهارم۲۰۲۳ خبر داد و کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها را بیش از ۱۳میلیارد دلار اعلام کرد. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماه چهارم سال۲۰۲۳ برابر با ۱۳میلیارد و ۱۴۳میلیون دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات نسبت به سه‌ماه قبل یک‌میلیارد و ۱۴۸میلیون دلار برابر با ۹درصد افزایش داشته است.در پایان سه‌ماه سوم۲۰۲۳ کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی ۱۱میلیارد و ۹۹۵میلیون دلار اعلام شده بود.
  • عضویت دائمی دیوان محاسبات ایران در کارگروه حسابرسی داده‌های کلان سازمان اینتوسای

    دیوان محاسبات کشور: با اجماع و تصویب کلیه اعضای کارگروه حسابرسی داده‌های کلان سازمان اینتوسای (INTOSAI WGBD)، دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم این کارگروه بین‌المللی درآمد. به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، رئیس‌کل دیوان محاسبات چین به‌عنوان رئیس کارگروه داده‌های کلان (Big Data) اینتوسای طی نامه‌ای با اعلام عضویت رسمی دیوان محاسبات کشورمان در این کارگروه، ابراز امیدواری کرد با عضویت دیوان محاسبات ایران و تکیه بر دانش حرفه‌ای و تجربیات طولانی این دیوان، جایگاه و کیفیت فعالیت‌های حرفه‌ای این کارگروه هر چه بیشتر ارتقا یابد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر