شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

    دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی: غلبه سیگنال‏‏‌های کاهشی در بازار دارایی‏‏‌های طلایی باعث شد تا حباب صندوق‌های طلا کوچک شده و برخی از نمادهای صندوق طلای بورسی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی معامله شوند. عقبگرد نرخ ارز و احتمال استمرار این رویه در بازار داخل در شرایطی که نوسان قیمت طلا در بازار جهانی محدود شده است، از افت ارزش هر واحد صندوق طلای بورسی ظرف روزهای اخیر حمایت کرد و باعث شد این دارایی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی مورد دادوستد قرار گیرد.
  • فروش ۱۰‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

    معاملات برق سبز در بورس انرژی ایران از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرد؛ این معاملات در تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران از روزهای ابتدایی خردادماه سال گذشته آغاز شد و تا روز سه‌‌‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه، یعنی بازه حدودا یک‌ساله، ارزش این بازار از‌ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، ظرف روزهای ابتدایی خردادماه سال گذشته، با همکاری بورس انرژی، وزارت نیرو و شرکت توزیع برق، تابلوی برق سبز در بورس انرژی راه‌‌‌اندازی شد و به این ترتیب صنایع این امکان را پیدا کردند تا بخشی از نیاز خود به انرژی را از محل این بازار خریداری کنند. مزایای متعدد فروش برق نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر برای طرفین معامله باعث شد تا در زمان کوتاهی این بازار رونق مناسبی به خود بگیرد و این تابلو به محل کشف نرخ برق تولیدی در نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر کشور تبدیل شود.
  • شمش فولاد خریدار نداشت

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: رکود در رینگ فیزیکی شمش فولاد دوچندان شد. عقبگرد قیمت‌های پایه و عرضه‌‌‌های قوی اعتباری نیز نتوانست مانع رکود سنگین حاکم بر معاملات شمش فولاد شود و تنها ۲۴‌درصد عرضه این محصول در کف قیمت حدودا سه‌ماهه معامله شد. این رکود تنها گریبان یک حلقه از زنجیره را نگرفته و سایر حلقه‌‌‌های زنجیره آهن و فولاد نیز با آن مواجه هستند. در شرایطی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، انباشت خریدهای قبلی در انبار صنایع تکمیلی، رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف و تضعیف هر چه بیشتر صادرات زمینه‌‌‌ساز بروز این وضعیت شده، به عقیده بسیاری تسهیل شرایط صادرات، مهم‌ترین راهکار تعدیل وضعیت کنونی است.
  • تداوم رشد قیمت نیکل

    دنیای‌اقتصاد: نیکل که از ابتدای سال ۲۰۲۴ روند رو به رشد خود را آغاز کرده و با ۱۵‌درصد افزایش همراه بوده است و طی یک‌هفته گذشته در کانال ۱۹‌هزار دلار به ازای هر تن در حال نوسان است. بسیاری از تحلیلگران، بهبود وضعیت اقتصاد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات دنیا را یک عامل مهم در جهت افزایش تقاضا برای نیکل و همچنین رشد قیمت این فلز می‌‌‌دانند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر