شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • آینده اصفهان چه می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: اصفهان تا سال۱۴۰۹ بیابان می‌شود؟ این سوالی است که پاسخ مثبت به آن شوک‌آور است. اصفهان را تصور کنید که زاینده‌رودش به جای آب پر از شکاف‌های عمیق است. دیگر در میدان نقش جهانش خبری از رفت‌وآمد مردم و گردشگران نیست. شهر خالی از سکنه شده و بیغوله. رضا اسلامی، کارشناس فرونشست درباره دلایلش برای ترسیم چنین آینده‌ای در ۶سال آینده می‌گوید.
  • مارپیچ نزاع ایران و اسرائیل

    دنیای اقتصاد: نشریه فارن‌افرز در تحلیلی فرجام مارپیچ منازعه ایران و اسرائیل را تشریح کرد و نوشت: رگبار حملات و ضدحملات ایران و اسرائیل در دو هفته اول آوریل امنیت منطقه را شکل می‌دهد و سیاست خاورمیانه را برای آینده قابل پیش‌بینی هدایت خواهد کرد. رقابت دو طرف در صورت عدم کنترل، منطقه را بی‌ثبات می‌کند و در نهایت می‌تواند منجر به درگیری‌ای شود که ایالات متحده را وارد یک جنگ پرهزینه کند. آمریکا نیازمند یک استراتژی دیپلماتیک برای مدیریت تنش با هر دو طرف است.
  • واکنش آمریکا به جوش خوردن توافق ایران و هند

    دنیای اقتصاد: ساعاتی پس از امضای قرارداد ۱۰ ساله هند برای بهره‌‌برداری از بندر با ایران، ایالات متحده نسبت به تحریم‌‌های احتمالی برای هر کشوری که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند، هشدار داد. هند در سال ۲۰۱۶ برای توسعه بندر مهم استراتژیک چابهار در نزدیکی مرز ایران با پاکستان قراردادی امضا کرده بود. روز دوشنبه ۲۴اردیبهشت یک قرارداد بلندمدت با ایران برای توسعه بیشتر آن امضا کرد. به گزارش بی‌بی سی انگلیسی، وزیر کشتیرانی هند آن را «لحظه‌‌ای تاریخی در روابط هند و ایران» خواند. اما این اقدام ممکن است برای ایالات متحده که بیش از ۶۰۰ تحریم علیه نهادهای مرتبط با ایران در سه سال گذشته اعمال کرده است، خوشایند نباشد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک نشست خبری روز سه‌‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره این توافق گفت که تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا هستند و واشنگتن به اجرای آنها ادامه خواهد داد. او گفت: «هر نهاد و هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند باید از خطرات بالقوه‌‌ای که ممکن است با آن مواجه شود و همچنین خطر بالقوه تحریم‌‌ها آگاه باشد.»پاتل در پاسخ به سوالی درباره توافق‌نامه چابهار که روز دوشنبه امضا شد، گفت دولت هند باید در این مورد صحبت کند، نه دولت بایدن.
  • امروز؛ پایان بررسی ویکند ۲روزه

    دنیای‌اقتصاد: در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی بررسی ادامه لایحه اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، معروف به لایحه افزایش تعطیلات آخرهفته در دستور کار قرار گرفت؛ اما همچون جلسه روز یکشنبه بررسی این لایحه بدون هیچ مصوبه‌ای به جلسه آتی مجلس موکول شد. در این جلسه سه پیشنهاد از سوی نمایندگان مطرح شد که هر سه مورد موافقت مجلس، دولت و کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون تخصصی قرار نگرفت. یکی از این پیشنهادها، از سوی محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز مطرح شد. او درخواست تغییر ساعت کاری به ۴۲ و نیم ساعت را مطرح کرد؛ اما پس از اظهارنظر نماینده مخالف، عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس که ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: دولت با ۴۰ساعت موافقت کرده است و در نهایت این پیشنهاد پس گرفته شد. پیشنهاد دیگر هم از سوی میرتاج‌الدینی مطرح شد. او درخواست کاهش ساعت کاری با درخواست کارمندان را مطرح کرد و گفت: در تبصره یک حکمی آوردیم که کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی یک‌چهارم کار روزانه را تقلیل دهند. البته چون داوطلبانه است حقوق و مزایا کاهش می‌یابد.
  • مراجع مجوز تعطیلی شنبه‌ها را دادند

    محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره موضوع تعطیلی روز شنبه و برخی حواشی پیرامون آن گفت: پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفا نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای روشن شدن صحت ادعای مخالفان طرح مذکور از دفاتر آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده‌ایم؛ فحوای مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر این مراجع بزرگوار تقلید بر این نکات تاکید داشت که اصلاح روندها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین بلا‌مانع است. پیرهادی تاکید کرد: دفاتر سه مرجع بزرگوار تاکید داشتند: صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود. همچنین در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند./مهر
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

    روزنامه کیهان در ستون کیهان و خوانندگان خود نوشت: لایحه عفاف و حجاب در کنار نوآوری‌های بسیار خوب، ضعف‌هایی هم دارد. اگر این لایحه را به یک خیمه عظیم زیبا و باشکوه تشبیه کنیم، یک ستون این خیمه نقص دارد و آن سپردن نقش ضابط و قاضی در موارد بی‌حجابی مشهود به دوربین‌های بی‌زبان بسیار محدود، غیر فراگیر و ناکافی است که همه محاسن این لایحه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به جای پیشگیری‌، راه را برای گسترش این جرم باز می‌کند. روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان چرا فکر می‌کنید شبیه اپوزیسیون نیستید؟! به موضوع نامه روز دوشنبه حسن روحانی درباره رد صلاحیتش پرداخت و نوشت: ما ادعایی نداریم که ایشان اپوزیسیون بود یا هست، یا شخصیت اپوزیسیونی داشت یا نداشت، فقط به استدلال ایشان نقد وارد است که «کسی نمی‌تواند همزمان هم رئیس‌جمهور باشد و هم دشمن.» قبل از او آقای خاتمی همان سال‌های آغازین ریاست‌جمهوری‌اش در مقابل فشار تندرو‌های اصلاح‌طلب بر سر آنان فریاد زده که «من نمی‌توانم هم رئیس‌جمهور باشم و هم اپوزیسیون»! و عملکرد و سرنوشت رئیس‌جمهور اول ایران نیز گواه دیگری بر غلط بودن این استدلال است.
  • معرفی ائمه باید به زبان روز باشد

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیات علمی کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) که در تاریخ چهار‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح روز گذشته در محل برگزاری این کنگره در مشهد مقدس منتشر شد. متن کامل بیانات ایشان در دیدار اعضای هیات علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) بدین شرح است: اولا تشکیل این کنگره و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛ چون ماها ــ داخل جامعه شیعه؛ حالا قبل از اینکه به دیگران برسیم ــ در زمینه‌ معرفت ائمه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبه‌های دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتی به همان هم توجه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجهات ظاهری و [مانند] اینها بسنده شده.
  • ایران؛ چهارراه جهانی ترانزیت

    دنیای اقتصاد: با گذشت هفت سال از امضای قرارداد ایران، هند و افغانستان تحت عنوان توافق‌نامه چابهار و بدقولی‌های طرف هندی برای عملیاتی کردن این پروژه، سرانجام روز گذشته قراردادی ۱۰ساله بین ایران و یک شرکت هندی برای توسعه بندر چابهار امضا شد. مبلغ این قرارداد با افزایش ۳۵میلیون دلاری به ۱۲۰میلیون دلار رسیده است.
  • دستور قاضی‌القضات درباره پرونده‌ «چای دبش»

    محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه، بر ضرورت رسیدگی سریع و اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های مهم نظیر فولاد مبارکه و چای دبش تاکید کرد. وی با بیان اینکه پرونده چای دبش، پرونده‌ای است که ذهن مردم را مشغول کرده است، گفت: عدد و رقم مطرح در این پرونده، عدد و رقم بزرگی است و نکته مهم آنکه، در زمان کوتاهی این قضیه رخ داده است؛ بدین معنا که از سال ۹۷ و ۹۸ شروع شده و یک عدد و رقم کم، مرتب زیاد شده است و در طول یک‌سال، عمده این قضیه رخ داده است. اژه‌ای تصریح کرد: خُب باید سریع‌تر در قبال این پرونده در این حد روشنگری شود که چه بخشی از آن جرم است چه بخشی از آن جرم نیست و چه بخشی از آن تخلف است؛ همچنین چنانچه افرادی در دوره‌ها و احیانا وزارتخانه‌های مختلف در این قضیه دست داشتند، باید موضوعِ آن، روشن و تبیین شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر