شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • ردپای ذی‌نفعان در بیراهه خصوصی‌سازی

    دنیای اقتصاد: سال جاری در شرایطی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» ازسوی مقام رهبری نام‌گذاری شده است که به نظر می‌رسد سیگنال این شعار هنوز به مخالفان و ذی‌نفعان صنایع دولتی همچون خودرو نرسیده است. یکی از صنایعی که طی یک دهه گذشته در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت، صنعت خودرو است. واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز با فرازوفرودهای زیادی روبه‌رو بوده، بااین‌حال در این سال‌ها هیچ تیری برای خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز به هدف نخورده است.
  • سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

    دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی بر عملی شدن واردات خودروهای دست‌دوم (به عنوان مصوبه خرداد پارسال مجلس) اصرار می‌کنند که حدودا یک هفته به پایان عمر مجلس فعلی باقی مانده و با توجه به بی‌میلی دولت به اجرای این قانون، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آن است. آن‌طور که مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در تذکرات دیروز خود در صحن علنی مجلس عنوان کرده، مجلس شورای اسلامی بر مصوبه واردات خودروی دست‌دوم جهت جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکید دارد. این گفته وی در حالی است که چهارشنبه هفته آینده عمر مجلس یازدهم به پایان می‌رسد، بنابراین عملا کار خاصی از دست نمایندگان فعلی بابت تحت فشار قرار دادن دولت در ماجرای واردات کارکرده‌ها، بر‌نمی‌آید.
  • تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

    دنیای اقتصاد: مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما به دنبال تمدید مجدد بند مربوط به واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر در بودجه امسال بودیم؛ حکم تصویب‌شده در زمان خود دارای اعتبار است و در قانون بودجه سال۱۴۰۳ تمدید شد تا اعتبار آن همچنان برقرار باشد. میثم اروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به تقاضای ایثارگران و جانبازان آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان اصلاح شد و با درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران از دولت، محدودیت پنج‌ساله نقل‌وانتقال خودرو برداشته شد. وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو توسط شخص جانباز نیز مجاز است، خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست وزارت صمت مبنی بر تهیه سامانه ثبت‌نام، آن را راه‌اندازی و برای ثبت سفارش آن را در اختیار وزارت صمت قرار دادیم و منتظر اقدامات بعدی از سوی سازمان تجارت ایران هستیم.
  • انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

    دنیای اقتصاد: رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ما در حوزه ترافیک با مسائل سهل و ممتنع مواجهیم. سهل است، زیرا می‌دانیم در حوزه جاده‌ها، خودروها، عامل انسانی و شرایط محیطی باید چه اتفاقاتی بیفتد که ترافیک خوبی داشته باشیم. اما ممتنع هم است زیرا به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای انجام آن وجود ندارد. سردار تیمور حسینی افزود: ما فریاد می‌زنیم که خودروها باید ایمن باشند زیرا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات و حتی حفظ جان افراد پس از تصادفات دارد، اما اتفاقی رخ نمی‌دهد. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: راه‌ها نیز باید به گونه‌ای طراحی شوند که قادر به پوشش خطای راننده بوده و به‌اصطلاح بخشنده باشند، نه اینکه خطای انسانی را چند برابر کند.
  • رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

    دنیای اقتصاد: بی‌وای‌دی، پیشرو در خودروهای الکتریکی در چین، قصد دارد اولین کامیون خود را در مکزیک، همسایه بزرگ‌ترین بازار پیکاپ جهان، معرفی کند. در‌حالی‌که بی‌وای‌دی قبلا گفته بود شارک در سطح جهانی توزیع خواهد شد، این خودروساز در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای فروش در ایالات‌متحده ندارد. جزئیات دیگری مانند مشخصات عملکرد و محل تولید نیز هنوز فاش نشده است. عرضه کامیون بی‌وای‌دی در مکزیک در شرایطی است که سهم بازار برندهای خودروی چینی در این کشور آمریکای مرکزی افزایش یافته، آن هم در دورانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال آماده شدن برای چهار برابر کردن تعرفه‌ها بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین است. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، برندهای چینی حدود ۸۷درصد از فروش خودروهای الکتریکی در آمریکای جنوبی و ۲۰درصد در مکزیک را به خود اختصاص داده‌اند.
  • عرضه خودروی جدید شیائومی در ۲۰۲۵

    دنیای اقتصاد: شیائومی در حال نزدیک‌ شدن به ظرفیت کامل اولیه است و اکنون در تلاش است تولید را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهد. این غول گوشی‌های هوشمند در حال انجام یک حرکت جدید در قلمرو تسلاست و قصد دارد فروش یک شاسی‌بلند مانند مدل Y را از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز کند. شرکت شیائومی قصد دارد از اوایل سال ۲۰۲۵ ساخت و فروش خودروی اسپرت مشابه مدل Y شرکت تسلا را آغاز کند. این شرکت با تولید اولین خودروی الکتریکی ۷ SU خود که قرار است امسال به حدود ۱۰۰هزار دستگاه برسد، توسعه جدیدی را آغاز کند. افراد مطلع اظهار کردند که شیائومی در حال نزدیک شدن به ظرفیت کامل اولیه است و اکنون در حال کار برای افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضاست.
  • آژیر قرمز تولید خودرو

    دنیای اقتصاد: آژیر افت تولید خودرو در سال جاری که از فروردین زده شد، در اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرده و طبق آخرین گزارش‌ها، متوسط تیراژ روزانه خودروسازان در ماه جاری به حدود سه‌هزار و ۶۵۰دستگاه رسیده است. این در شرایطی است که طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در سال جاری و نسبت به پارسال ۱۵درصد رشد کند. طبق دیگر وعده وزیر صمت، بناست تولید روزانه خودرو نیز ۲۰درصد بالا برود. با توجه به این دو وعده عباس علی‌آبادی و با در نظر گرفتن میزان تولید در سال گذشته، تیراژ خودروسازان کشور در پایان امسال باید به حدود یک‌میلیون و ۵۵۰هزار دستگاه برسد؛ ضمن آنکه آنها باید به تولید روزی حداقل پنج‌هزار و ۵۰۰دستگاه دست پیدا کنند. حالا اما این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان با توجه به چالش‌های مختلف، از جمله تحریم و سیاست‌های دستوری، توان تحقق برنامه موردنظر را دارند یا مانند سال گذشته ناکام خواهند ماند؟ پرسش دیگر این است که سیاستگذار برای تحقق برنامه تولید مدنظر خود در خودروسازی، چه کمکی می‌تواند و باید به خودروسازان کند؟
  • وعده خودرویی وزیر صمت

    دنیای اقتصاد: وزیر صمت گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم تا در سال جاری همزمان هم تولید خودرو و هم کیفیت خودرو افزایش یابد. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم‌سازی ملزومات، به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم. علی‌آبادی با اشاره به تعیین شاخص‌های کیفی برای خودروسازان با هدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذ‌شده در نشست با خودروسازان بوده است.
  • رشد فروش جهانی ولوو

    دنیای اقتصاد: ولوو کارز ۶۵هزار و ۸۳۸ دستگاه فروش جهانی خودرو را در ماه آوریل گزارش کرد که تقریبا ۲۷درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در چهار ماه اول سال، میزان فروش ولوو به ۲۴۸هزار و ۵۲۵ دستگاه رسید که افزایش۱۵.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. فروش خودروهای برقی پلاگین ولوو نیز در ماه گذشته تقریبا ۵۳درصد افزایش یافت و به ۳۱هزار و ۵۲۳ دستگاه رسید که یکی از بهترین نتایج تاکنون است. میزان فروش باعث شد سهم خودروهای شارژی به رکورد جدید ۴۷.۹درصد (در مقایسه با ۳۹.۷درصد در سال گذشته) برسد. فروش خودروهای پلاگین ولوو بسیار سریع افزایش یافت و تقریبا دو برابر شد. در ماه آوریل، این شرکت بیش از ۱۷هزار دستگاه خودروی برقی (۹۴درصد افزایش نسبت به سال گذشته) به فروش رساند که ۲۶درصد از کل حجم جهانی آن بود (در مقایسه با ۱۷درصد در سال گذشته). این یک رکورد جدید است.
  • توسعه صنعت با کاهش مصرف سوخت برقی‌ها

    دنیای اقتصاد: به گفته مدیرگروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، برای توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی در کشور باید دولت بسته حمایتی همراه با نقشه راه تدوین کند. وی که با خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو می‌کرد درباره الزامات تولید خودروی برقی در کشور اظهار کرد: تقویت توان صنعت خودرو کشور، کاهش قیمت تمام‌شده و تحریک تقاضا سه الزام تولید خودروهای برقی در ایران است. مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، از جمله چالش‌ها و موانع سد راه تولید خودروهای برقی در کشور را قیمت تمام‌شده محصول عنوان کرد و گفت: تامین و تولید باتری، تامین انرژی الکتریکی و همچنین ناکافی بودن زیرساخت‌های شارژ این خودروها از دیگر چالش‌های تولید خودروی برقی اما قابل‌حل است. وی با بیان اینکه این چالش‌ها مانع ایجاد تقاضای بالفعل برای خودروی برقی در کشور است، بیان کرد: شرکت‌های خودروسازی داخلی مدعی‌اند در صورت برطرف شدن چالش تضمین مشتری، از توانمندی تولید خودروی برقی برخوردارند.
  • جاده یک‌طرفه حفاظت از خودروسازی

    دنیای اقتصاد: آیا آجرچینی تعرفه‌ای می‌تواند از صنایع خودرو در برابر واردات محافظت کند؟این سوال در شرایطی مطرح است که اعمال تعرفه خودرو در بسیاری از کشورها، به‌خصوص قاره سبز و ایالات متحده آمریکا، مغایر با قواعد تجارت آزاد شناخته می‌شود و امری مذموم است. تجربه و الگوی جهانی نیز نشان داده که اعمال تعرفه بر واردات خودرو در هر کشوری، به شکل‌گیری انحصار و زوال خودروسازی منجر شده است. نمونه بارز هم خودروسازی کشورمان است که سال‌هاست با دیوار تعرفه از تولیدکنندگان محافظت شده است. حالا با تمام تجربیات و مستندات موجود مبنی بر اینکه تعرفه می‌تواند زمینه سقوط و زوال صنایع را فراهم کند، خبر می‌رسد ایالات متحده آمریکا خود در این زمینه پیش‌قدم شده و برای محافظت از خودروسازی خود، تعرفه خودروهای برقی از چین را ۴برابر کرده است.
  • تمدید قیمت‌گذاری دستوری خودرو؟

    دنیای اقتصاد: اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رابطه ارز ترجیحی - دولتی - و قیمت‌گذاری کالاهای صنعتی به نوعی نشان می‌دهد این وزارتخانه برنامه‌ای جدی برای حل مساله نرخ‌گذاری دستوری در صنعت خودرو ندارد. عباس علی‌آبادی اخیرا گفته که «وقتی ارز ترجیحی می‌پردازیم، چطور باید اجازه دهیم که صنعتگر کالا را با قیمت دلخواه خود بفروشد؟ ما باید در این موضوع به راه‌حل برسیم و مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم». این گفته وزیر صمت به‌نوعی نشان می‌دهد شرط سیاستگذار برای سپردن قیمت کالاهای صنعتی مانند خودرو به تولیدکنندگان، برائت آنها از ارز دولتی (نه فقط ترجیحی مخصوص کالاهای اساسی، بلکه ارز نیمایی) است. خودروسازی کشور از بیش از یک دهه گذشته، درگیر قیمت‌گذاری دستوری شده و این سیاست که به گفته فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان عامل اصلی زیاندهی در این صنعت است، کماکان ادامه دارد.
  • رقیب چینی جدید تسلا

    دنیای اقتصاد: سازنده خودروی برقی زیکر که یک شرکت مستقر در چین است، به دنبال افزایش سهم فروش خودرو‌های خود در بازار آمریکاست. سهام سازنده خودروی برقی زیکر تقریبا ۳۵درصد بالاتر از قیمت عرضه آن افزایش یافت که این یک شروع قدرتمند برای این سازنده خودرو‌های برقی است. زیکر یک نشان تجاری وابسته به خودروساز چینی جیلی است. این شرکت در سال ۲۰۲۱ برای استفاده از تقاضای رو‌به‌رشد تشکیل شد و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۲۰۰هزار خودرو تحویل داده که عمدتا در چین عرضه شده‌اند. زیکر در چهار ماه اول سال میلادی نزدیک به ۵۰هزار خودرو تحویل داده است.
  • برنامه لکسوس برای فروش یک‌میلیون خودروی برقی

    دنیای اقتصاد: لکسوس علائم تجاری‌ای را ثبت کرده است که به نظر می‌رسد قصد دارد یک نسخه کاملا الکتریکی از سدان ES خود را عرضه کند. ES نسخه شیک‌‌تر تویوتا کمری است که پلتفرم دیفرانسیل جلو را با آن به اشتراک می‌‌گذارد، بنابراین ورود یک ES الکتریکی می‌‌تواند نشانه‌‌ای از معرفی نهایی کمری الکتریکی ارزان‌‌تر باشد. لکسوس به طور رسمی اعلام نکرده است که قصد دارد یک سدان با باتری عرضه کند، با‌این‌حال بر برنامه فروش یک‌میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ تاکید کرده است. این خودروساز پیش‌تر کانسپت سدان الکتریکی نسبتا جذاب خود را به عنوان بخشی از یک ناوگان کامل از مطالعات طراحی به نمایش گذاشت. لکسوس همچنین یک سدان الکتریکی مفهومی به نام LF-ZC را به نمایش گذاشت. این خودرو با ظاهر بسیار جسور، کلیشه طراحی ژاپنی را تایید می‌کند.
  • رشد صادرات خودروهای ساخت چین

    دنیای اقتصاد: صادرات خودروی چین در ماه آوریل و در پی کاهش فروش داخلی، به رکورد بالایی رسید. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی چین در آوریل به بالاترین حد خود رسیده است زیرا فروش داخلی ۵.۸درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد. انجمن خودروهای مسافری چین اعلام کرد صادرات خودرو در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸درصد افزایش یافت و به ۴۱۷هزار دستگاه رسید. بر اساس داده‌های انجمن خودروهای مسافری چین، فروش خودروهای سواری در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در آوریل ۵.۸درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۱.۵۵میلیون دستگاه رسید. بر اساس این گزارش، فروش خودروهای برقی همچنان بسیار کندتر از خودروهای پلاگین هیبریدی است.خودروسازان ژاپنی که در فناوری‌های هیبریدی پیشگام بوده‌اند، عقب مانده‌اند و تنها ۱.۹درصد از بازار جهانی خودروهای پلاگین هیبریدی را در سه ماه اول به دست آورده‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر