شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • غروب برج‏‏‌های چینی

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: زنگ اصلاحات در بازار مسکن چین نه به دست دولت بلکه توسط چینی‌‌‌ها نواخته شد؛ تغییر رفتار پررنگ بازیگران این بازار از روی «رونق تاریخی معاملات ثانویه مسکن» و «غروب بازار آسمانخراش‌‌‌ها» محرز است به‌طوری که این یک واکنش معنادار دو سمت عرضه و تقاضا به وقایع حداقل دو سال اخیر در بازار املاک چین است. «ورشکستگی سریالی برج‌‌‌سازها» و «ناتوانی پیش‌‌‌فروشنده‌‌‌ها در عمل به تعهدات‌‌‌شان مقابل خریداران سرمایه‌‌‌ای آپارتمان‌‌‌ها» سرانجام باعث شد این جنس از تقاضا در بازار فروکش کند؛ اتفاقی که کارشناسان بازار املاک این کشور اسم آن را «میوه فرسایش اعتماد» گذاشته‌‌‌اند.
  • اوکراین کم آورد

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: یک ژنرال ارشد اوکراینی روز دوشنبه گفت که ارتش اوکراین با وضعیت «بحرانی» در شمال شرق کشور مواجه است و با کمبود نیرو دست به گریبان است، آن هم زمانی که تلاش می‌کند حمله روسیه را (که چند روزی است در حال پیشروی است) دفع کند. نیروهای روسی هفته گذشته از مرز عبور کردند تا خط حمله جدیدی را در نزدیکی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین پس از کی‌یف باز کنند و حداقل ۹شهرک و روستا را تصرف و هزاران غیرنظامی را مجبور به فرار کردند. «کنستانت مهوت»، «ماریا وارنیکووا» و‌«مایل شویرتز» در گزارش ۱۴مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ژنرال کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، در یک تماس ویدئویی از یک پناهگاه در خارکیف گفت: «وضعیت در آستانه است. هر ساعت این وضعیت به سمت بحرانی‌تر شدن پیش می‌رود.» ارزیابی تیره و تار او منعکس‌کننده نظرات سایر افسران اوکراینی در روزهای اخیر بود، مبنی بر اینکه چشم‌انداز نظامی کشور در حال رنگ باختن است.
  • سبز بی‌رمق شاخص کل

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز سه‌شنبه طلسم‌شکنی بازار پس از یازده روز متوالی سرخ‌پوشی، رقم خورد. روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران افزایش ارتفاع نه‌چندان ملموسی را تجربه کرد و توانست پس از یازده روز متوالی، خود را از چنگ نزول پیاپی جدا کند. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که سال جدید را با سبزپوشی آغاز کرده بود، فروردین‌ماه را با اماواگرهای زیادی به پایان رساند. با کاهش تنش‌های بین‌المللی که از اواسط نخستین ماه سال آغاز شده بود، بازار با چالش‌های دیگری مانند مصوبه مالیات و بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی متغیرها و عوامل گوناگونی می‌توانند روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند و تا زمانی که ارزش معاملات برای چندین روز متوالی صعود معناداری نداشته باشد و نقدینگی خوشایندی به بازار سرازیر نشود، روند کج‌دارومریز این روزها ادامه‌دار باشد.
  • ردپای ذی‌نفعان در بیراهه خصوصی‌سازی

    دنیای اقتصاد: سال جاری در شرایطی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» ازسوی مقام رهبری نام‌گذاری شده است که به نظر می‌رسد سیگنال این شعار هنوز به مخالفان و ذی‌نفعان صنایع دولتی همچون خودرو نرسیده است. یکی از صنایعی که طی یک دهه گذشته در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت، صنعت خودرو است. واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز با فرازوفرودهای زیادی روبه‌رو بوده، بااین‌حال در این سال‌ها هیچ تیری برای خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز به هدف نخورده است.
  • ادامه ماراتن نظارت

    دنیای اقتصاد: مدت‌هاست که موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی محل اختلاف ارگان‌های حاکمیتی و دولتی است. اگرچه خردادماه پارسال، صداوسیما به عنوان متولی نظارت بر این شبکه رسانه‌ای معرفی شده اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌تر مسوولیت نظارت را بر عهده داشت حالا دوباره بر وظیفه قانونی خودش در این باره تاکید کرده است. گویا به‌تازگی اختلاف‌نظر میان ارشاد و سیما بالا گرفته و اگر پیش از این موضع‌گیری‌ها عمدتا در سطح کارشناسی مطرح می‌شد، حالا دیگر کار به شخص وزیر رسیده است.
  • نسل جدید استارت‌آپ‌ها

    واژه استارت‌آپ در دهه ۱۹۷۰ میلادی وارد زبان انگلیسی شد. اما مفهوم آن سابقه بسیار دیرینه‌‌‌تری دارد و به اواسط سده ۱۸۰۰ برمی‌‌‌گردد. این مفهوم در طی سالیان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با این ‌‌‌حال، اصول پایه‌‌‌ای آن همچنان همانی است که بود: پیدا کردن یک فرصت، ریسک کردن و اختصاص منابع برای تولید چیزی نو. همین تعریف نقش نوآوری را به‌‌‌عنوان یکی از ویژگی‌‌‌های اصلی آن برجسته می‌کند. شکی نیست که ماهیت استارت‌آپ و فرهنگ استارت‌آپی هم در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات بسیاری بوده و فراز و فرودهای چشمگیری را تجربه کرده؛ اما چیزی که می‌تواند برای نوآوران و کارآفرینانی که سودای راه‌‌‌اندازی کاری نو را در سر دارند جذاب باشد، پاسخ به این پرسش است که استارت‌آپ در مسیر پرفرازونشیبش به کجا رسیده و اکنون کجای راه هستیم.
  • ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

    دنیای اقتصاد: رشد هوش مصنوعی و نفوذ همه‌جانبه آن با چنان سرعتی پیش می‌رود که نگرانی‌های جدی درباره مخاطرات این تکنولوژی را به همراه آورده است. حالا دولت‌ها نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف محتاطانه عمل می‌کنند و درباره سوءاستفاده از آن دغدغه‌های مهمی دارند. همین نگرانی‌ها و دغدغه‌ها، نمایندگان عالی‌رتبه دولت‌های آمریکا و چین را به ژنو کشانده است تا درباره خطرات تکنولوژی هوش مصنوعی و روش‌های ایجاد چارچوب‌ها و استانداردهایی برای مدیریت آن، مذاکره کنند. این نشست که برای تبادل‌نظر ابتدایی برگزار می‌شود، نخستین مذاکره میان دولت‌ها درباره هوش مصنوعی بعد از توافقی است که در ماه نوامبر گذشته و در جریان نشست چند‌جانبه میان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو انجام شد.
  • دستور قاضی‌القضات درباره پرونده‌ «چای دبش»

    محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه، بر ضرورت رسیدگی سریع و اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های مهم نظیر فولاد مبارکه و چای دبش تاکید کرد. وی با بیان اینکه پرونده چای دبش، پرونده‌ای است که ذهن مردم را مشغول کرده است، گفت: عدد و رقم مطرح در این پرونده، عدد و رقم بزرگی است و نکته مهم آنکه، در زمان کوتاهی این قضیه رخ داده است؛ بدین معنا که از سال ۹۷ و ۹۸ شروع شده و یک عدد و رقم کم، مرتب زیاد شده است و در طول یک‌سال، عمده این قضیه رخ داده است. اژه‌ای تصریح کرد: خُب باید سریع‌تر در قبال این پرونده در این حد روشنگری شود که چه بخشی از آن جرم است چه بخشی از آن جرم نیست و چه بخشی از آن تخلف است؛ همچنین چنانچه افرادی در دوره‌ها و احیانا وزارتخانه‌های مختلف در این قضیه دست داشتند، باید موضوعِ آن، روشن و تبیین شود.
  • بازگشت جنگ به شمال غزه

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که ارتش اسرائیل فشارها را بر آنچه آخرین پایگاه حماس در غزه می‌نامد افزایش داده است، جنگ روز یکشنبه در نقاط دیگر این منطقه به هشدارهایی منجر شد که شبه‌نظامیان حماس ممکن است برای مدت طولانی به‌عنوان یک نیرو باقی بمانند. هر دو طرف روز یکشنبه گفتند، نبرد زمینی نزدیک بین رزمندگان حماس و سربازان اسرائیلی در بخش‌هایی از شمال غزه جریان داشت؛ حتی درحالی‌که توجه جهان عمدتا بر شهر جنوبی رفح متمرکز شده بود، جایی که اسرائیل در هفته گذشته عملیات نظامی را تشدید کرد.
  • آژیر قرمز تولید خودرو

    دنیای اقتصاد: آژیر افت تولید خودرو در سال جاری که از فروردین زده شد، در اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرده و طبق آخرین گزارش‌ها، متوسط تیراژ روزانه خودروسازان در ماه جاری به حدود سه‌هزار و ۶۵۰دستگاه رسیده است. این در شرایطی است که طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در سال جاری و نسبت به پارسال ۱۵درصد رشد کند. طبق دیگر وعده وزیر صمت، بناست تولید روزانه خودرو نیز ۲۰درصد بالا برود. با توجه به این دو وعده عباس علی‌آبادی و با در نظر گرفتن میزان تولید در سال گذشته، تیراژ خودروسازان کشور در پایان امسال باید به حدود یک‌میلیون و ۵۵۰هزار دستگاه برسد؛ ضمن آنکه آنها باید به تولید روزی حداقل پنج‌هزار و ۵۰۰دستگاه دست پیدا کنند. حالا اما این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان با توجه به چالش‌های مختلف، از جمله تحریم و سیاست‌های دستوری، توان تحقق برنامه موردنظر را دارند یا مانند سال گذشته ناکام خواهند ماند؟ پرسش دیگر این است که سیاستگذار برای تحقق برنامه تولید مدنظر خود در خودروسازی، چه کمکی می‌تواند و باید به خودروسازان کند؟
  • حیات ۱۰۰۰ ساله فردوسی

    دنیای اقتصاد: بسیاری از پژوهگران تاریخ و ادبیات ایران، فردوسی را ناجی زبان فارسی، احیاگر اساطیر ایرانی و همچنین بازنمایانگر شکوه و جلال ایران باستان می‌دانند. او از مهم‌ترین ستون‌های حماسه‌نویسی و قصه‌پردازی جهان است که شانه به شانه هومر، ویرژیل و ... و بلکه بالاتر از آنان قرار می‌گیرد و شاهنامه‌اش شاید مهم‌ترین اثر تاریخی، حماسی و داستانی جهان باشد. خبر بد آنکه به رغم اینها هنوز اطلاعات درست و دقیقی درباره زندگی او وجود ندارد. امسال درست هزارمین سال درگذشت فردوسی است. او طبق اطلاعات موجود در سال ۴۰۳ هجری شمسی از دنیا رفته و با این حساب امسال، هزارمین سال کوچ ابدی اوست. به مناسبت ۲۵اردیبهشت‌ماه که روز بزرگداشت فردوسی است، ‌در ادامه مروری بر زندگی او و تجلیل بزرگان جهان از شاهنامه‌اش خواهیم داشت.
  • پاشنه آشیل اعتباردهی آنلاین

    دنیای اقتصاد: افزایش تورم و فقر در سال‌های اخیر اقشار جامعه را ازخرید کالاهای مورد نیاز خود به صورت نقدی محروم کرد. این درحالی است که بانک‌ها در این شرایط وام‌های تکلیفی را در اولویت قرار داده‌اند ‌‌‌و متقاضیان فقط از طریق مانده‌گیری حساب قادر به اخذ تسهیلات خواهند بود. دراین بین لندتک‌ها و پلتفرم‌های آنلاین با پرداخت تسهیلات برای خرید کالا بدون نیاز به ضامن را فراهم کردند که گرچه منافع شهروندان را به دنبال دارد اما از معایب آن نیز نباید غافل شد.
  • بازگشت جذابیت به سرمایه‌گذاری نفتی؟

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: به باور تحلیلگران استاندارد‌‌‌‌‌چارترد، اخیرا مخاطرات ژئوپلیتیک در بازار جهانی نفت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است، نکته جالب‌توجه آنکه بازار واکنش درخور‌‌‌‌‌توجهی به تحولات منطقه خاورمیانه نشان نداد. در گزارشی که تارنمای ریگزون آن را منتشر کرد، آمده‌است: کارشناسان و فعالان بازار جهانی انرژی باور دارند تحولات اخیر خاورمیانه، نشان‌دهنده تشدید مخاطرات ژئوپلیتیک است که احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. تحلیلگران همچنین با اظهارنظرهایی مانند «سطح تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه پایین‌تر از انتظارات بازار بوده‌است» یا «قبل از تنش‌های اخیر، قیمت‌گذاری در بازار سوخت‌های فسیلی انجام‌ شده‌بود»، متقاعد نمی‌شوند. آنها باور دارند که شواهد کمی در دسترس است که نشان می‌دهد فعالان بازار انرژی، از قبل از مقیاس و ابعاد احتمالی تنش‌ها بین طرفین مخاصمه، آگاه بوده‌اند.
  • تحول فرهنگ کار پا به پای نسل جدید

    مترجم: منا اختیاری
    همان توکر، معاون ارشد ۳۲ ساله واحد تعامل با مشتری شرکت لین ترالور (LaneTerralever) که یک آژانس بازاریابی مستقر در فینیکس است، در گفت‏‌وگو با بیزنس اینسایدر گفته: «درباره نسل زد چیزهای زیادی وجود دارد که من عاشقشان هستم. آنها خلاق و نترس هستند. من در یک آژانس بازاریابی کار می‏‌کنم که خدمات کاملی ارائه می‌دهد. در اینجا رهبری چند تیم را برعهده دارم که بیشتر مسوول محتوا، تجربه کاربر و تضمین کیفیت هستند. ۶ سال است که مدیر شده‏‌ام و مسوول هفت نفر هستم. من از اینکه به افراد کمک کنم رشد کنند و قدم بعدی‏‌شان را بشناسند لذت می‏‌برم. این بهترین قسمت از شغل من است.»
  • دورنمای مثبت رشد اقتصادی

    شادا: یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده دورنمای رشد اقتصاد کشور که تشکیل سرمایه است، در دو سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است و همین مساله تردیدها نسبت به کاهش رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۰۳ روزنامه «دنیای اقتصاد» با تیتر «تردیدهای تداوم رشد» توضیح داد: براساس گزارش بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۱ نرخ تشکیل سرمایه پس از چند سال روند نزولی و بدون رشد، ۶.۷درصد افزایش یافته است. همچنین در ۹ ماه ۱۴۰۲ طبق گزارش بانک مرکزی نرخ تشکیل سرمایه رشد ۴.۵درصدی را به ثبت رسانده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر