گروه خودرو- مرحله سوم طرح خروج خودروهای فرسوده در حالی طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد که مرحله دوم طرح که در سال ۸۶ آغاز شده بود با ۱۰ ماه تاخیر در بهمن ماه سال ۸۷ به اتمام رسید.

با این حال محسن نصیری، رییس نوسازی ناوگان حمل و نقل و باری کشور با توجه به تامین بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده در سال‌جاری تاکید کرد که مرحله سوم، طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

گفته رییس نوسازی ناوگان حمل و نقل و باری کشور در حالی است که براساس برنامه اعلام شده از سوی ستاد در مرحله سوم قرار بود ستاد مدیریت حمل نقل و مصرف سوخت تنها به عنوان واسطه میان متقاضیان و خودروسازان عمل کند و اعطای وام و واگذاری خودرو به عهده خودروسازان گذاشته شود، اما عدم توانایی خودروسازان برای تامین منابع مالی جهت اجرای این طرح موجب شد تا ستاد بخشی از برنامه‌های این مرحله را تغییر دهد به طوری‌که بر اساس برنامه جدید در این مرحله نیز مانند مراحل قبلی اعطای وام به عهده ستاد مدیریت حمل نقل و مصرف سوخت خواهد بود.

به گفته نصیری در این مرحله از طرح، خروج ۶۰۰هزار خودرو فرسوده پیش‌بینی شده که ۳۰۰هزار خودرو به صورت نقدی و ۳۰۰هزار خودرو نیز به روش جایگزین از رده خارج خواهند شد.

نصیری در خصوص چگونگی اجرای این طرح می‌گوید: در خرید نقدی مانند مراحل قبل برگه اسقاط خودروهای فرسوده یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان از مالک خریداری می‌شود، در روش جایگزین نیز وام پنج‌میلیون تومانی با بهره ۱۲درصد برای متقاضیان طرح در نظر گرفته شده است.

به گفته رییس نوسازی ناوگان حمل و نقل و باری کشور در روش جایگزینی علاوه بر اعطای وام پنج‌میلیون تومانی، خودرو با یک میلیون تومان تخفیف به متقاضی تحویل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در مراحل قبل وام با بهره هفت‌درصد به متقاضیان تعلق می‌گرفت، چرا در این مرحله بهره وام افزایش یافته می‌گوید: در دو روش قبلی به دلیل تشویق مردم برای شرکت در طرح بهره هفت‌درصد در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به اینکه از سال ۹۰ تردد خودروهای فرسوده در کشور متوقف می‌شود به مرور اعطای تسهیلات نیز کاهش می‌یابد.

رییس طرح نوسازی حمل و نقل کشور درباره اولویت مراجعه خودروهای فرسوده نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروهای مدل ۵۲ تا ۵۷ در اولویت طرح جایگزینی سال ۸۸ قرار داشته و از ابتدای مردادماه باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مراجعه کنند. همچنین تمامی اشخاصی که خودروهای آنها تا پایان سال ۱۳۹۰ به سن فرسودگی می‌رسد، می‌توانند از امسال از مزایای طرح جایگزینی برخوردار شوند.