نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 22 فروردین

تولید فولکس واگن در ایران آغاز شد

کدخبر: ۶۳۹۶۲۸
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تولید فولکس واگن در ایران آغاز شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 فروردین 136؛تصویب پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

مجمع عمومی بانک‌ها پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را تصویب و میزان آن را نیز تعیین کرد.

دبیرخانه شورای عالی بانک‌ها در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت انتشار یافت، اظهار امیدواری کرد این اقدام بتواند پاسخگوی استقلال گسترده مردم میهن‌مان از اجرای عملیات بانکی بدون ربا باشد.

در بخشی از اطلاعیه شورای عالی بانک‌ها آمده است، از آنجا که همکاری و همیاری پرارج هموطنان عزیز در اجرای موفقیت‌آمیز قانون عملیات بانکی بدون ربا و مال نیل به اهداف موردنظر آن می‌بایست به نحو مطلوب و شایسته جبران می‌شد.

مجمع عمومی بانک‌ها در یکصد و دوازدهمین جلسه خود به پاس این اقبال و استقبال شایان توجه و مشارکت فعال سپرده های مردم در امر توسعه اقتصادی مقرر داشت که از محل درآمد حاصل از عملیات بانکی به کسانی که طی سال 1363 در بانک‌های کشور سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت داشته‌اند 7.2 درصد و به کسانی که سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت تودیع نموده‌اند 6 درصد سود پرداخت شود.

لایحه انعقاد قرارداد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن در مجلس رد شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش شور اول کمیسیون‌های نفت و سیاست خارجی مبنی‌بر رد لایحه انعقاد قرارداد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه مخبر کمیسیون نفت پس از ارائه گزارش رد لایحه مزبور در کمیسیون درباره سابقه صنایع پتروشیمی ایران و ژاپن مطالبی بیان کرد و ازجمله اظهار کرد: در اسفند 57 به علت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هیات ژاپنی کار را تعطیل کردند و از ایران خارج شدند. سپس با مذاکراتی که صورت گرفت در سال 58 ژاپنی‌ها با ادامه کار موافقت کردند. مجددا با شروع جنگ کار مجتمع تعطیل گردید و در اوایل سال 60 مذاکرات از سر گرفته شد.

مخبر کمیسیون نفت افزود: در این هنگام هیات ژاپنی مستقلا دستور جلسه را تعیین کرده و هزینه اضافی قیمت تخریب‌شده ساختمان پتروشیمی در اثر جنگ، معوق ماندن کارهای زیربنایی، مشخص نبودن عاقبت جنگ و کند کار کردن ایران در این خصوص را مطرح کرد. متاسفانه هیات پتروشیمی ایران تسلیم هیات ژاپنی گردید و ملزم به بازپرداخت وام به ژاپن شد.

مخبر کمیسیون نفت توضیح داد: هیات ژاپنی بدون توجه به قرارداد اصلی مجتمع پتروشیمی در قرار دادن تکمیلی همه خسارت‌هایی را که به مجتمع وارد شده به گردن ایران می‌اندازد و می‌گوید حاضر نیست حتی یک ریال برای این طرح سرمایه‌گذاری کند.

پس از توضیحات مخبر کمیسیون نفت، نماینده دولت نیز در این زمینه توضیحاتی داد و ازجمله متذکر شد: درحالیکه 85 درصد از کارهای قرارداد انجام و مبلغ 2.5 میلیارد ریال نیز پرداخت شده بود، ژاپن به علت مساله «فورس ماژور» در قرارداد کار را متوقف کرد. در سال 62-61 تصمیم به راه‌اندازی مجتمع گرفته شد، اما شریک ژاپنی برای انجام کار یک شرایط را مطرح کرد و گفت: سهام من تا این مرحله متوقف شود و شریک نباشیم و سرمایه‌گذاری برای اتمام پروژه با ایران باشد.

وی افزود: بعد از انعقاد قرارداد، حوادث ناشی از جنگ در این مجتمع اتفاق افتاد و کار متوقف شد.

پس از توضیحات نماینده دولت، درباره کلیات لایحه قرارداد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن رای‌گیری به عمل آمد که به اتفاق آرا رد شد.

22 فروردین 1384؛ تولید فولکس واگن در ایران آغاز شد

با آغاز تولید فولکس گل تاکنون بیش از 400 دستگاه از این خودرو تولید شده و پیش‌بینی می‌شود از سال جاری حداقل 15 هزار دستگاه از این محصول تولید و روانه بازار شود.

در اسفندماه 1383، 296 دستگاه خودروی فولکس واگن به صورت آزمایشی برای اولین بار تولید شد و از هفته دوم فروردین تولید کارخانه خودروسازن هم برای تولید خودروی فولکس گل آغاز شده است.

خودروسازی بم از کارخانجات اقماری تازه‌تاسیس کرمان‌خودرو است. دیگر کارخانجات اقماری کرمان‌خودرو شامل «راین خودرو» و «مدیران خودرو» است که راین خودرو به تولید هیوندایی و مدیران خودرو به تولید خودروهای چینی خواهد پرداخت.

3 مدل از خودروهای تویوتا تا اواخر مرداد وارد کشور می‌شود

اولین نمونه خودروی تویوتا با سه مدل «کمری»، «کرولا» و «پرادو» تا اواخر مردادماه سال‌جاری وارد کشور می‌شوند.

شربیانی، مدیر فروش شرکت تویوتا اعلام کرد: تاکنون تعداد قابل توجهی متقاضی برای خودروهای کمری، کرولا و پرادو ثبت‌نام کرده‌اند. برنامه تویوتا برای واردات خودرو به ایران 10 نوع در تیپ‌های مختلف بوده است که تاکنون از این تعداد سه نوع توسط وزارت بازرگانی اخذ مجوز شده است.

شربیانی درخصوص قیمت خودروهای ثبت‌سفارش‌شده گفت: قیمت تویوتا کمری 2400 سی‌سی (چهار سیلندر) 29 میلیون و 800 هزار تومان، کمری 3000 سی‌سی (6 سیلندر) دنده‌ای 37 میلیون و 200 هزار تومان، کمری 3000 سی‌سی دنده اتوماتیک 41 میلیون و 400 هزار تومان، کرولا با تیپ Xli با آپشن بالا 24 میلیون و 800 هزار تومان و پرادو 2700 سی‌سی 47 میلیون و 700 هزار تومان است.

33 اسکله تعطیل می‌شود

آخرین اطلاعات و نتایج تحقیقات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از زبان سردار قالیباف عنوان شد.

براساس این گزارش، نتایج تحقیقات هیات اعزامی ازسوی رئیس ستاد به اسکله‌های کشور گویای این است که از مجموع اسکله‌هایی که مورد بازرسی قرار گرفته تعداد 33 اسکله به دلیل اینکه فاقد مجوز بهره‌برداری هستند، سابقه قاچاق کالا دارند و سازمان‌های نظارتی نیز بر روی کار این اسکله‌ها نظارت ندارند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت این تعداد اسکله را ممنوع اعلام کرده و حکم تعطیلی آنها را صادر کرده است.

رئیس‌جمهور: بار سنگین اقتصاد بر دوش بانک‌هاست

همایش دستاوردهای نظام بانکی کشور با حضور رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونین وزیر اقتصاد و مدیران عامل بانک‌ها در سالن اجتماعات وزارت امور خارجه کار خود را آغاز کرد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور در این همایش گفت: سیستم بانکی در 3 دوره جنگ، سازندگی و اصلاحات بنیادی اقتصادی بار سنگینی را بر دوش کشیده است.

وی افزود: بانک‌ها از طریق تجهیز منابع، تدارک نقدینگی، ارائه ابزارهای متنوع پرداخت بر اقتصاد کشورها تاثیر گذارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید