گردشگری را به اصفهان خلاصه نکنیم

 اما مسئله اینجاست که باوجود شرایط سخت امسال برای سفر کردن ازجمله ماه مبارک رمضان، محدودیت‌های جاری در اصفهان، گرانی هتل‌ها و تکراری شدن برخی مناظر اصفهان برای شهروندان دیگر شهر‌ها؛ فرصت خوبی برای ایجاد رونق گردشگری در شهر‌های دیگر استان به وجود آمده است. نجف‌آباد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان که به ارزان بودن و خوش انصاف بودن معروف است؛ یکی از مقاصد مهمی است که در سال‌های اخیر به جنبه‌های گردشگری آن بی‌توجهی شده است. خانه‌های تاریخی نجف‌آباد و به کار انداختن مجدد عصار خانه‌های خاموش نجف‌آباد، در کنار احداث بوم گردی‌های متعدد، می‌تواند این منطقه را به‌عنوان یک‌قطب گردشگری باقیمت مناسب به ایران و جهان معرفی کند. مرمت خانه نوریان و تبدیل آن به کافه و کتاب‌فروشی در کنار عصار خانه آقا دو نمونه موفق از بازیابی هویت گردشگری نجف‌آباد هستند که می‌توانند نقشه راهی برای پیشبرد ایده‌های گردشگری در این شهرستان بزرگ باشد. عصار خانه بزرگ نجف‌آباد که به‌عنوان عصار خانه "آقا" نیز شناخته می‌شود، یک عصار خانه (کارگاه روغن‌گیری) مربوط به دوران صفویه است و در شهرستان نجف‌آباد، بازار، خیابان هفده شهریور قرارگرفته است. این بنای تاریخی در تاریخ بیست و پنجم خردادماه سال ۱۳۸۱ و با شماره ثبت ۵۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. امروزه دیگر عصار خانه آقا مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، که البته به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین عصار خانه‌های ایران تبدیل به یک جاذبه گردشگری محبوب شده است. «خانه تاریخی نوریان» اولین مکتب‌خانه علوم نجف‌آباد در فضایی به مساحت ۱۱۶۳ مترمربع گسترش‌یافته که شامل بخش اصلی دارای شاه‌نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است. ورودی اصلی خانه از طریق هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ‌های قلوه‌ای به مساحت ۱۶ مترمربع در ضلع جنوبی خانه قرار دارد که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می‌سازد. خانه نوریان از خانه‌های تاریخی متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول که در بافت تاریخی نصیر واقع‌شده است. نزدیک بودن نجف‌آباد به اصفهان نیز مزیت دیگری است که می‌تواند این شهر را به یک نقطه مناسب برای سفر نوروزی تبدیل کند.

خور و بیابانک یکی دیگر از نقاطی است که می‌تواند در تحول گردشگری استان کمک قابل‌توجهی کند. خور و بیابانک از شهر‌های قدیمی و باستانی ایران است که ازلحاظ تاریخی دوران پرفرازونشیبی را گذرانده است. وجود آثار باستانی متعدد ازجمله تپه‌های چهارهزارساله باستانی و قلعه‌های جندق و بیضه حاکی از پیشینه کهن این شهرستان دارد. طبق مطالعات پژوهشگران و کشف اسناد تاریخی، قدمت این شهرستان به قبل از اسلام و به دوره ساسانیان می‌رسد. شهرستان خور و بیابانک از دوره سلجوقیان تا اواخر دوره فتحعلی شاه به‌تناوب جزئی از منطقه یزد بود. در قرن چهارم و پنجم بخشی از توابع استان‌های یزد و خراسان به شمار می‌رفت در دوران قاجاریه و صفویه نیز جزئی از مناطق سمنان و یزد محسوب می‌شد. قلعه بیاضه یکی از اماکن تاریخی به‌جای مانده از دوران ساسانیان است که در ۵۳ کیلومتری خور و بیابانک و در روستای بیاضه واقع‌شده است. این بنا که به ارگ بیاضه نیز معروف است از چندطبقه ساخته‌شده و در اطراف آن نیز خندق‌هایی عمیق جهت محافظت از قلعه در برابر دشمنان حفرشده است. «دریاچه نمک خور و بیابانک» بزرگ‌ترین دریاچه نمک کشور و یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی خور و بیابانک است. این دریاچه در کویر مرکزی واقع‌شده و به دلیل همین موقعیت جغرافیایی، نام دریاچه نمک کویر مصر بر آن نهاده شده است. یکی از مناظر شگفت‌انگیز این دریاچه وجود اشکال هندسی لانه‌زنبوری حاصل از رسوبات نمک در سطح آن است که در هنگام طلوع و غروب خورشید منظره‌ای شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد که در نوع خود دیدنی است. اگرچه خور و بیابانک با توجه به زیرساخت‌های فعلی خود نیازمند سرمایه‌گذاری و مرمت است.

نطنز یکی دیگر از شهرهایی است که می‌تواند برندینگ گردشگری اصفهان را رنگی نو بزند. شهری نسبتاً کوچک در دامنه کوهستان کرکس و شمال باختر اردستان است. این شهرستان طی آخرین سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، فقط ۱۴هزار نفر سکنه دارد. خداوند تمام نعمات خود را بر مردم این شهر ارزانی داشته است. در این شهر زیبا می‌توانید شاهد مناظر طبیعی بی‌بدیل، باغ‌های میوه و جا‌های تاریخی متعدد باشید. مساجد جامع هر شهر، قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین یا معروف‌ترین مساجد آن شهر هستند. مسجد جامع نطنز نیز از این قاعده مستثنا نیست. مسجد جامع یا همان مسجد جمعه نطنز، یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی نطنز به‌حساب می‌آید. این مسجد به دوران ایلخانی تعلق دارد. بد نیست بدانید مسجد جامع نطنز از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است. نکته جالب اینجاست که هر بخش از این مسجد را در یک دوره تاریخی بناکرده‌اند.

غار پریان از عجیب‌ترین غار‌های ایران است. حتی با تماشای تصویر ورودی این غار می‌توانید متوجه اسرارآمیز بودن آن شوید. شاید محل ورودی غار پریان نطنز، شما را به یاد خانه خرگوش آلیس در سرزمین‌های عجایب بیندازد. فضای داخلی غار از درب ورودی آن‌هم اسرارآمیزتر است. نزدیک بودن نطنز به ابیانه، یکی دیگر از مواردی است که می‌توان این شهر را برای گردشگران پیشنهاد کرد.