نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ بهمن

نرخ دلار در ایران متغیر شد

کدخبر: ۶۲۷۵۹۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
نرخ دلار در ایران متغیر شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 بهمن 1353؛ نرخ دلار در ایران متغیر شد

امروز بانک مرکزی ایران اعلام کرد که از امروز (23 بهمن 1353) رابطه ثابت ریال ایران و دلار آمریکا در معاملات ارزی به علت نوسانات شدید دلار در مقابل سایر ارزها قطع گردیده و از این پس ارزش ریال در معاملات ارزی براساس پول مخصوص بین المللی (که حق برداشت مخصوص یا SDR نامیده می‌شود) تعیین می‌گردد.

ارزش این پول طبق فرمولی که به تصویب صندوق بین‌المللی پول رسیده است براساس معدل ارزش 16 ارز عمده جهانی و با توجه به اهمیت آنها در بازرگانی بین‌المللی به‌طور روزانه توسط صندوق مذکور محاسبه و اعلام می‌گردد.

در حال حاضر نرخ میانه ریال به پول مخصوص بین المللی معادل 82.2425 ریال برای هر واحد پول مخصوص می‌باشد و این نرخ می‌تواند طبق مقررات صندوق بین‌المللی پول 2.25 درصد از طرف (بالا و پایین) نوسان نماید.

در معاملات ارزی دلار آمریکا مانند سابق به‌عنوان ارز واسطه برای تعیین نرخ سایر ارزها به کار برده خواهد شد و نرخ دلار به ریال براساس رابطه نرخ دلار به ریال براساس رابطه نرخ دلار و پول مخصوص بین‌المللی روزانه از طرف بانک مرکزی ایران اعلام خواهد گشت و این نرخ دلار پایه تعیین نرخ سایر ارزها خواهد بود.

محمد یگانه، رئیس بانک مرکزی ضمن تشریح تصمیم معتبر ساختن نرخ اضافه کرد: به‌منظور ایجاد ثبات بیشتر در معاملات بازرگانی همچنین تصمیم گرفته شده است که بازار سلف ارز به وجود آید. در این بازار تجار صادرکننده و یا واردکننده می‌توانند ارزهای مورد احتیاج در آینده را معامله کنند. این امر موجب می شود که بازرگانان ارز مورد احتیاج خود را وقتی که تشخیص می‌دهند ارزان است بخرند و همچنین زمانی که گران است، بفروشند.

سرویس اتوبوسرانی سریع در تهران دایر خواهد شد

متخصصان ترافیک تمام سازمان‌ها به سازمان ترافیک و حمل و‌نقل شهرداری منتقل می‌شوند.

سازمان ترافیک و حمل‌و‌نقل تهران که به زودی با بودجه اختصاصی کار خود را آغاز خواهد کرد، در تهران خطوط اتوبوسرانی سریع و ضربدری دایر می کند.

در این نوع اتوبوسرانی یک اتوبوس پس از آنکه مثلا در تهرانپارس مسافر سوار کرد تا انتهای خط که مهرآباد است راه را یکسره و بدون توقف‌های مکرر برای سوار و پیاده کردن مسافر خواهد پیمود.

بین شمیرانات، راه‌آهن و بازار نیز دو خط اتوبوسرانی سریع‌السیر که اتوبوس‌های آن در دو شاهراه اصلی شمالی-جنوبی رفت و‌آمد خواهند کرد، دایر می شود.

23 بهمن 1363؛ اعلام میزان صادرات نفت روزانه ایران در سال 1362

بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محل این بانک به ریاست دکتر حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و با شرکت دکتر بانکی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر نوربخش رئیس کل بانک مرکزی، هیات نظار، هیات نظارت بر اندوخته اسکناس و اعضای شورای پول و اعتبار به‌منظور بررسی ترازنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1362 تشکیل شد.

در قسمتی از گزارش رئیس کل بانک مرکزی آمده است، در سال 1362 فعالیت در بخش نفت در سطح سال 1361 ادامه یافت و تولید نفت خام کشور به متوسط به حدود 2.7 میلیون بشکه در روز رسید که اندکی (0.6 درصد) بیشتر از تولید سال 1361 بود.

لیکن صادرات نفت کشور اعم از نفت خام و دیگر فرآورده‌های نفتی رشد نسبتا سریع‌تری داشت و با 3.3 درصد افزایش به طور متوسط به بیش از 2.1 میلیون بشکه در روز رسید و بر این اساس درآمد دولت از محل صادرات نفت به 1779.4 میلیارد ریال بالغ شد و همراه با 789.6 میلیارد ریال درآمد از محل مالیات‌ها و 198.5 میلیارد ریال درآمد از سایر منابع درآمدی جمع‌کل درآمدهای دولت در سال 1362 معادل 10.6 درصد افزایش داشت.

23 بهمن 1373؛ رنو 5 ساخت ایران دو سال دیگر عرضه می‌شود

یک هفته‌نامه اقتصادی ویژه خاورمیانه اعلام کرد، سواری رنو 5 که در حال حاضر در داخل ایران در حال برنامه‌ریزی تولید است، در سال 1375 به بازار خواهد آمد.

هفته‌نامه میدل ایست اکونومیک دایجست، چاپ لندن در آخرین شماره خود در این مورد نوشته است: با تکمیل طرح ساخت تمامی قطعات رنو 5 در ایران در عین بازسازی و بهسازی بسیاری از قطعات آن، این خودرو جدید از اوایل سال 1996 میلادی مطابق با آغاز سال 1375 به بازار خواهد آمد.

به نوشته «مید» اجرای این طرح را شرکت سازه گستر (وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع) برعهده دارد که نسبت به انتخاب کارخانه مونتاژ کیت‌های ساخت داخل و تولید سالانه 30 هزار دستگاه رنو تصمیم خواهد گرفت.

این نشریه در مورد قیمت خودرو جدید نوشته است: چون تمامی قطعات آن در داخل ساخته شده و نیاز ارزی ندارد، پیش‌بینی می‌شود هر دستگاه از آن به قیمت 10 الی 15 میلیون ریال به بازار عرضه شود که از قیمت خودروهای مشابه مونتاژ بسیار کمتر خواهد بود.

براساس همین گزارش، سازه‌گستر با دریافت یک وام 15 میلیارد ریالی از بانک صادرات ایران 80 نفر از بهترین مهندسان جوان ایرانی را برای بازسازی رنو-5 و طراحی مجدد بسیاری از قطعات دیگر خودرو در ایران گردهم آمده است.

قیمت پیکان پایین می آید

فروش فوری پیکان با قیمت بازار که از چند روز قبل ادامه داشت، از امروز متوقف شد ولی به زودی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اطلاعات در هفته گذشته حدود 3 هزار دستگاه پیکان 1600 با قیمت 33 میلیون ریال به متقاضیان عرضه شد.

مهندس ابریشمی، معاون صنایع فلزی وزارت صنایع هدف از این اقدام را کاهش قیمت پیکان در بازار و مبارزه با واسطه ها عنوان کرد.

وی اعلام کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده برای مقابله با افزایش قیمت، مجوز فروش 10 درصد از تولیدات پیکان 1600 را صادر کرد.

ایران تا سال 2000 در تامین مواد غذایی خودکفا می شود

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی ایران پیش بینی کرد ایران تا سال 2000 در تامین مواد غذایی موردنیازش خودکفا خواهد شد.

وزیر کشاورزی در گفت‌و‌گو با هفته نامه میدل ایست اکونومیک دایجست (مید) گفت: از زمان پایان جنگ تحمیلی تاکنون بخش کشاورزی ایران سالانه 5.5 درصد رشد نشان داده است به طوریکه میزان تولید گندم در سطح کنونی سالانه 11 میلیون تن است که دو برابر دوران جنگ است.

وی گفت: پنج سال پیش فقط 75 درصد نیاز مواد غذایی کشور از محل تولیدات داخلی قابل تامین بود، اما سطح خودکفایی کشور در این زمینه هم‌اکنون به 84 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2000 به 110 درصد نزدیک شده و مهم‌تر آنکه، میزان صادرات مواد غذایی ایران به احتمال قوی بیشتر از سطح واردات آن خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید