پشت پرده اختلاف ها

موتور انرژی اروپا از کار افتاد؟ /رویارویی بی سابقه فرانسه و آلمان

کدخبر: ۶۲۹۶۰۵
به گزارش اقتصاد نیوز: به گزارش فرانسه و آلمان یک دشمن واقعی دارند - روسیه - اما آنها به جای تقابل با کرملین از انرژی زیادی برای مبارزه با یکدیگر در عرصه سیاست دفاعی استفاده می کنند.موتور فرانسوی-آلمانی به طور سنتی انرژی اتحادیه اروپا را تامین می کند، اما اختلافات عمیقی در مورد قدرت سخت و ارتش وجود دارد - مسائلی که با بحران اوکراین آغاز شد و اکنون با تضعیف ضمانت های امنیتی ایالات متحده برای ناتو بیشتر بدان پرداخته می شود.
موتور انرژی اروپا از کار افتاد؟ /رویارویی بی سابقه فرانسه و آلمان

به گزارش اقتصادنیوز، فرانسه، یک قدرت هسته‌ای، مدت‌هاست که در باب آنچه خودمختاری استراتژیک می‌خواند تبلیغ می‌کند – در مقابل آلمان مشتاق حفظ روابط امنیتی با ایالات متحده است. علاوه بر اختلاف نظر در مورد چشم انداز استراتژیک، این دو بازیگر بر سر مجموعه ای از مسائل اساسی از کمک نظامی به اوکراین و دفاع هوایی گرفته تا تانک های جنگی و صادرات تسلیحات در تقابل با یکدیگر قرار دارند.به نوشته پولتیکو، این درگیری‌ها به این زودی پایان نخواهند یافت، زیرا فرانسه و آلمان باید در مورد اینکه آیا می‌خواهند بروکسل نقش بزرگتری در دفاع ایفا کند یا خیر، به توافق برسند. از آنجایی که پاریس برای استقراض مشترک جهت تامین مالی صنایع دفاعی مناسب فشار می آورد، موافقت برلین برای تحقق آن ضروری خواهد بود.

روابط با شریک آلمانی پیچیده است زیرا اهداف و دیدگاه فرانسه در مورد توسعه دفاع اروپا با آلمان متفاوت است. سناتور هلن کانوی موره پس از دیدار ماه گذشته از برلین گفت: ما باید یکدیگر را بهتر درک کنیم تا پایه و اساس اعتماد را ایجاد نماییم.در طرف فرانسوی، قانونگذاران حتی به این فکر کرده اند که آیا پاریس باید به دنبال همکاری دفاعی در جای دیگری باشد.پاریس و برلین تلاش می کنند اجازه ندهند درگیری از کنترل خارج شود، تلاشی که با احیای اتحاد سه جانبه با لهستان به نام مثلث وایمار پایه هایش تقویت شد.اما لیست اصطکاک ها طولانی است: در اینجا به پنج مورد اشاره می شود.

1

پشت پرده اختلاف ها

اولین نقطه اختلاف مرتبط است با کمک های نظامی به اوکراین.اینجا جایی است که برلین پاریس را به خشم می آورد.بر اساس ارقام موسسه کیل، پاریس تنها حدود 3 درصد از 17.1 میلیارد یورو تسلیحات وعده داده شده توسط برلین را متعهد شده است. فرانسوی‌ها می گویند که بر خلاف آلمان، سلاح‌هایی مانند موشک‌های کروز دوربرد اسکالپ در میدان جنگ تحویل می‌دهند که «تغییرگر بازی» هستند. از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، همچنان از ارسال موشک های کروز تاروس به کیف امتناع می ورزد.پاریس در مورد انتشار اعداد و ارقام خود گیج شده است، در حالی که اصرار دارد که موسسه کیل آنچه را که ارائه می شود، کم جلوه می دهد.

در جریان دیدار اواخر ژانویه قانونگذاران فرانسوی از بوندستاگ، چالش میان طرفین عریان شد و یکی از شرکت کنندگان فرانسوی مبادلات پشت درهای بسته را «به سان اسید» توصیف کرد.علاوه بر مورد فوق، فرانسه و آلمان روی دو پروژه کلیدی کار می کنند - جت جنگنده نسل بعدی مشترک (FCAS) و تانک نبرد مشترک نسل بعدی (MGCS) - اما اصطکاک به خصوص در مورد تانک ها بالا است.یک قانونگذار فرانسوی که هفته گذشته در سفر به بوندستاگ آلمان شرکت داشت به شرط ناشناس ماندن گفت که شور و شوق آلمان برای پروژه تانک اندک است.این قانونگذار افزود: ما متوجه شدیم که هیچ چیز حل نشده و فرانسه بسیار بیشتر از آلمانی ها مشتاق است.برخلاف آلمان که تانک‌های لئوپارد را تولید و می‌فروشد، فرانسه دیگر تانک‌های لکلرک تولید نمی‌کند و زمانی که در دهه 2040 از خدمت خارج می‌شوند، نیاز به جایگزینی دارد.لئوپارد دو در میدان نبرد در اوکراین حضور دارند و عملکرد قوی آنها در برابر روسیه منجر به انباشته شدن سفارشات جدید می شود.

2

پاشنه آشیل صنایع دفاعی اروپا

صادرات سلاح، سومین مورد اختلاف میان طرفین است.این دو پایتخت بر سر سیاست صادرات تسلیحات با هم اختلاف دارند، چیزی که بر پروژه های تانک و جت های جنگنده تاثیر می گذارد.برلین قوانین هماهنگ‌تر در سطح اتحادیه اروپا را ترجیح می‌دهد، در حالی که پاریس تمایلی به اجازه دادن به کشورهای دیگر، به‌ویژه آلمان، در مورد فروش سلاح ندارد.ژان لوئی تیریو، نماینده فرانسوی، عضو کمیته دفاعی مجلس ملی، در توییتی نوشت: «فرانسه نمی‌پذیرد که سیاست صادرات در سطح ملی هدایت نشود، در حالی که آلمان‌ها بر کنترل این مقوله در سطح اروپایی اصرار دارند».نمونه فعلی اصطکاک بر سر فروش سلاح به عربستان سعودی است. بر اساس گزارش SIPRI، فرانسه بین سال های 2018 تا 2022 تامین کننده شماره 2 تجهیزات نظامی پادشاهی بود. از سوی دیگر، آلمان تا همین اواخر از فروش جت های یوروفایتر به ریاض به دلیل نگرانی های حقوق بشری خودداری می کرد.این باعث وحشت فرانسه شده، زیرا می ترسد فروش جنگنده های نسل بعدی را تحت تأثیر قرار دهد.

فرانسه از کشورهای اروپایی می‌خواهد که کیت را از کشورهای اروپایی بخرند، در حالی که آلمان با سابقه خرید تجهیزات نظامی آمریکایی در این باره متعصب است. این یک اختلاف نظر است که اکنون در تقویت دفاع هوایی قاره وجود دارد.آلمان پیشتاز ابتکار عمل سپر آسمان اروپا است که در پاییز 2022 راه اندازی شد. این پروژه شامل خرید مشترک تسلیحات آلمانی، آمریکایی و اسرائیلی از جمله موشک میان برد هوا به هوا IRIS-T SLM آلمان است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، علنا از این پروژه انتقاد کرد. با این حال، در ماه ژانویه، اسکای شیلد که 19 کشور عضو دارد حمایت ناتو را دریافت کرد.

3

اختلافات فرانسه و آلمان حتی فراتر از زمین به فضا نیز سرایت کرده است.در حالی که برنامه موشکی آریان به عنوان تلاش پاناروپایی با غول های هوافضا در سراسر اجزای سازنده بلوک ارائه می شود، در واقع، آریان توسط شرکت های مستقر در پاریس اداره می شود که توسط مدیران فرانسوی نظارت می شود و عمدتاً توسط مالیات دهندگان فرانسوی یارانه اش پرداخت می شود. این موشک ها از خاک فرانسه - گویان فرانسه در آمریکای جنوبی پرتاب می شوند.اما اکنون که آریان با پرتابگر نسل بعدی آریان 6 خود به مشکل خورده است – با تاخیر زیادی که آژانس فضایی اروپا برای رساندن محموله‌ها به فضا به فضاپیمای ایلان ماسک متکی است – تنش‌ها آغاز شده اند.آلمان و ایتالیا در اواخر سال گذشته فرانسه را مجبور به امضای قراردادی کردند که بر اساس آن برلین و رم در باب پرداخت میلیون‌ها یورو یارانه توافق کردند تا اطمینان حاصل شود که آریان 6 حداقل 42 پرتابگر دریافت می‌کند. اما مکرون شکست را نمی پذیرد.رئیس‌جمهور فرانسه در ماه دسامبر گفت: «ما می‌جنگیم، بهترین خواهیم بود و در اطراف خود، پرتابگرها و همچنین صورت‌های فلکی، را تقویت می کنیم».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید