حاشیه جدید انتخابات روسیه

شعارهای بلندپروازنه پوتین؛ خرج 130 میلیارد دلار دیگر از جیب کوچک روس‌ها!

کدخبر: ۶۳۱۹۸۸
اقتصادنیوز: شعارهای بلندپروازانه انتخاباتی ولادیمیر پوتین بسیاری از ناظران امور روسیه را به شگفتی واداشته است.
شعارهای بلندپروازنه پوتین؛ خرج 130 میلیارد دلار دیگر از جیب کوچک روس‌ها!

به گزارش اقتصادنیوز ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه - در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه جاری میلادی،‌ از وعده‌های انتخاباتی خود رونمایی کرده که ممکن است هزینه اجرای تمام آن‌ها طی شش سال آینده به ده‌ها میلیارد دلار برسد.

براساس گزارش بلومبرگ، پوتین در سخنرانی سالانه خود در روز پنجشنبه (10 اسفند) از پروژه‌های ملی جدید روسیه در کنار اقداماتی برای بهبود استانداردهای زندگی و بخشیدن مقادیر زیادی وام به مناطق روسیه خبر داد که می‌تواند بیش از 130 میلیارد دلار برای خزانه کرملین هزینه در پی داشته باشد. این هزینه هنوز در بودجه روسیه تعریف نشده است.

پیشنهادهای پوتین شامل گسترش حمایت دولت برای افزایش نرخ تولد و طول عمر، سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌ها، تقویت توسعه تکنولوژی و افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود. چندین ایده دیگر هم با هدف توسعه منابع انسانی از سوی رئیس‌جمهور روسیه معرفی شده است زیرا کمبود شدید نیروی کار در این کشور ادامه دارد و این روند با جنگ روسیه در اوکراین وخیم‌تر شده است. 

اکوایران در ادامه تر جمه این گزارش آوده است: روس‌بانک - شرکت خدمات مالی و بانکداری روس - تخمین زده که بودجه جدید مورد نیاز برای تحقق برنامه‌های پوتین حدود 5/7 تریلیون روبل (62/5 میلیارد دلار) است. روس‌بانک همچنین در یادداشتی اعلام کرد با در نظر گرفتن هزینه‌های بودجه‌ای که برای سال‌های 2024 تا 2026 تخصیص‌ داده شده و هزینه‌های اضافی ابتکارات ولادیمیر پوتین، هزینه کلی این طرح‌ها می‌تواند در طول دوره بعدی ریاست‌جمهوری او به 15 تریلیون روبل نیز برسد. 

«دیمیتری پولووی» - مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت دارایی آسترا - (Astra Asset Management) در تحلیل خود اعلام کرده این پروژه‌ها می‌تواند در هر سال تا 2 تریلیون روبل برای روسیه هزینه داشته باشد که معادل بیش از 130 میلیارد دلار طی شش سال آینده است. این هزینه‌ها نه تنها شامل مخارج دولت است بلکه به پیشنهاد بخشیدن دو-سوم از وام‌هایی که از طریق بودجه فدرال برای مناطق روسیه اختصاص داده شده و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه آب و برق نیز مربوط می‌شود. 

دیمیتری پولووی اعلام کرده:‌ «در نگاه اول، تأمین مالی این پروژه‌ها دور از انتظار به نظر نمی‌رسد‌؛ با این حال، اگر وضعیت اقتصادی وخیم‌تر از پیش‌بینی‌های مقامات روسیه باشد، این کشور باید به دنبال منابع اضافی برای تأمین مالی این پروژه‌ها باشد.»

بودجه روسیه در حال حاضر نیز به دلیل افزایش هزینه‌های نظامی جنگ در اوکراین، تحت فشار قرار دارد که انتظار می‌رود طی امسال از هزینه‌های قابل توجه برای رفاه اجتماعی پیشی بگیرد. در همین زمان تحریم‌های سختگیرانه و رو به گسترش بر درآمد کرملین از صادارت کامودیتی‌های کلیدی این کشور تأثیر گذاشته اشت. 

روسیه در 2023 و برای دومین سال متوالی،‌ کسری مالی را تجربه کرد و انتظار دارد این شکاف در سال جاری میلادی به 1/6 تریلیون روبل برسد. برای مدیریت مخارج اضافی، پوتین پیشنهاد داده که دولت امکان اجرای یک سیستم جدید مالیاتی تصاعدی را بررسی کند تا بار مالی به شکل عادلانه‌تری توزیع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید