افزایش ارزش معاملات

بازار سهام یک درصدی، صف خرید شد! / پیش بینی بازار سهام امروز 28 فروردین+ نمودار

کدخبر: ۶۴۰۸۴۱
اقتصادنیوز: بورس تهران روز دوشنبه با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن در کنار افزایش 40 درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد تعادل جریان حقیقی و حقوقی در بازار سهام بود و 120 میلیارد تومان به مالکیت حقیقی بازار سهام افزوده شد.
بازار سهام یک درصدی، صف خرید شد! / پیش بینی بازار سهام امروز 28 فروردین+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با افزایش تقاضای سهام حقوقی و شروع روند صعودی تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن بورس تهران همراه بود که تا انتهای معاملات با افزایش تقاضای حقیقی سهام ادامه داشت.

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی مشابه شاخص‌های بورس با افزایش تراز همراه شدند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 12 صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران این شکاف رقم 26 صدم درصدی داشت و افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با 17 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 52 صدم درصد افزایش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فلزات اساسی با 47.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت خودرو و ساخت قطعات با 31.6 میلیارد تومان و صنعت سیمان با 12.7 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 19.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت حمل و نقل با 4.9 میلیارد تومان و صنعت لاستیک و پلاستیک با 3.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 40 درصد افزایش، به سطح 2 هزار و 654 میلیارد تومانی رسید. روند جریان پول حقیقی در معاملات سهام دیروز متعادل بود و شاهد ورود پول به بازار سهام و صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

030127

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 1837 درصد افزایش یافت و به 736 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 91 درصد کاهش تا سطح 263 میلیارد تومان کاهش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه افزایش داشت و به 33.3 میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و در سطح 32.3 میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه چرخش داشته به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با کف حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل بورس و 24 هزار و 500 واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار افزایش قیمت‌ها در بازار‌های موازی دست‌انداز این روز‌های شاخص‌های سهامی به شمار می‌روند. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در بازار‌های موازی تأثیر میان مدت مثبتی بر بازار سهام دارد. سود تسعیر ارز بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بورس تهران سیگنال مثبت این روز‌ها به شمار می‌رود اما همچنان سایه تشدید ریسک بر معاملات سهامی وجود دارد. با تخلیه شوک خرید سنگین صندوق توسعه که سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل را حفظ کرد؛ احتمال نزولی شدن بازار سهام وجود دارد. همچنان تحلیل‌گران تداوم رکود معاملاتی را برای بازار سهام متصور هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 25 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید