شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

آخر هفته

  • روزهای سخت پوپولیست ها

  • حفظ وضعیت در بازار ملک

    بازار معاملات ملک در ماه گذشته وارد مسیر متفاوت از هفته‌های پایانی سال گذشته شد و نه تنها حجم خرید و فروش آپارتمان افزایش پیدا نکرد که برعکس، با شیب تند سقوط کرد. البته کاهش حجم معاملات مسکن به منزله بازگشت رکود یا توقف بازار در فاز رکودی نیست بلکه ناشی از تغییر سال و شرایط ابتدایی سال جدید است. در ابتدای سال معمولا بازار مسکن حتی در زمان رونق، با افت شدید معاملات مواجه می‌شود به‌طوری‌که حتی کسانی که در اواخر سال قبل، بخش زیادی از مراحل مقدماتی انجام معامله ملکی خود را انجام داده‌اند، برای عقد قرارداد و امضای مبایعه نامه، در فروردین اقدام نمی‌کنند.
  • لیلی‌نامه

    داوود آزاد یکی از موزیسین‌هایی است که طرفداران خاص خودش را دارد و خیلی‌ها منتظر آثارش هستند. اخیرا آلبوم موسیقی «لیلی‌نامه» به آهنگسازی و خوانندگی این هنرمند به بازار آمد. این آلبوم ۱۲ قطعه دارد که «بی‌نشان»، «کاندر غلطم»، «هوالاول هوالاخر»، «فن دیوانگی»، «یار لیلی»، «چون تو هستی همه هست»، «آن خرابات»، «که هنوز من نبودم»، «عشق است»، «اثری نیست مرا»، «من نه منم» و «مشق نام لیلی» نام‌های قطعات آن هستند. داوود آزاد در این مورد می‌گوید: «جاوید ابراهیم‌پور در این اثر قطعه‌ زیبایی را تنظیم کرده با ریتم ۱۲ تایی و ۲۴ تایی.
  • حال بد زمین!

    محبوبه نحوی

    فعال محیط‌زیست

    ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) «روز زمین پاک» است. در این روز ۲۰ میلیون آمریکایی برای دستیابی به محیط زیستی پایدار و سالم با راه‌اندازی راهپیمایی‌هایی در خیابان‌ها، پارک‌ها و سالن‌های سخنرانی حضور یافتند. وسعت و گستردگی این تظاهرات عظیم، به حدی بود که بسیاری از ایالت‌ها و شهرهای میان سواحل شرقی و غربی کشور را پوشش می‌داد. روز «زمین پاک» همزمان با سالگرد تولد جنبش‌های محیط زیستی مدرن در سال ۱۹۷۰ شکل گرفت. در آن زمان، آمریکایی‌ها برای خودروهایشان از بنزین سرب‌دار استفاده می‌کردند.
  • تجربه - ۹ اردیبهشت ۹۵

    پات

    کارگردان: امیر توده‌روستا

    تهیه‌کننده: امیر توده‌روستا

    بازیگران: ساعد سهیلی، مصطفی ساسانی، نگار حسن‌زاده، سونیا سنجری، جمشید نوری، ماندانا نصرتی، فهیمه دباغی، بهنام حمیدی‌فرد، بهزاد اشکان

    خلاصه داستان: یک سگ یک شهر بزرگ چند روز و سه زن.


    تابو

    کارگردان: خسرو معصومی

    تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

    بازیگران: الناز شاکردوست و هادی دیباجی

    خلاصه داستان: «تابو» به معنای سنت‌های دیرینه است این فیلم یک درام عاشقانه در مورد چند جوان است که در شمال کشور اتفاق می‌افتد.

  • جهان؛ تشنه مصرف انرژی

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    زندگی، این معجزه خداوند در جهان حدود چهار میلیارد سال قبل به‌وجود آمد و ما انسان‌ها دویست هزار سال پیش به‌وجود آمدیم. با این حال توانسته‌ایم تعادل طبیعت را به‌هم بزنیم؛ تعادلی که برای حیات زمین بسیار ضروری است. می‌خواهیم این داستان عجیب را که مربوط به ماست برایتان شرح دهیم. آنگاه تصمیم بگیرید که چه کنید.



    کشاورزی اولین انقلاب بزرگ بشریت بود.

  • ۳ استراتژی برای کاهش جابه‌جایی شغلی

    مترجم: بهناز پذیرایی

    در مورد جابه‌جایی شغلی و ترک کار کارمندان‌تان نگرانید؟ باید هم باشید. یکی از دلایلی که موجب نارضایتی شغلی کارمندان می‌شود مسائل مالی همچون میزان حقوق است. یک کارمند برای افزایش حقوق خود به‌طور متوسط انتظار افزایش سه درصدی را دارد که درنهایت با توجه به نرخ تورم نزدیک به یک درصد می‌شود و با رقم قبلی تفاوت ناچیزی خواهد داشت. در صورتی که اگر همان کارمند به شرکت رقیب برود، افزایش حقوق و دستمزدی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در انتظار وی خواهد بود. این مساله، طول عمرکاری یک کارمند را تشکیل می‌دهد.
  • اجاره‌بهای مسکن در ۳۱ استان

    نیمه اول سال گذشته متوسط اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی در کل کشور به متر مربعی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که این میزان بهای کشوری اجاره کمتر از نصف ارقام مربوط به بازار اجاره تهران بوده است. در تهران نیمه اول سال گذشته طبق اعلام مرکز آمار ایران، هر متر مربع از آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با رقمی معادل ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان اجاره داده شد. ارقام فوق، نرخ اجاره ماهانه آپارتمان‌ها - هر متر مربع- به‌صورت بدون دریافت پول پیش است. متوسط اجاره‌بهای کشوری مسکن در نیمه اول پارسال ۷/ ۷ درصد نسبت به نیمه دوم سال ۹۳ افزایش پیدا کرد.
  • کنسرت‌ها - ۹ اردیبهشت ۹۵

    کنسرت سامان علی پور (آوای پارسیان)

    تاریخ: شنبه ۱۱ اردیبهشت

    مکان: تالار وحدت

    ساعت: ۲۱:۳۰

    قیمت بلیت: ۳۰تا ۷۰ هزار تومان

    کنسرت آذری عاشقانه‌های کبوتر

    تاریخ: ۱۵و ۱۶ اردیبهشت

    مکان: سالن برج آزادی

    ساعت: ۲۰:۳۰

    قیمت بلیت: ۵۰و ۶۰ هزار تومان

    رسیتال پیانو سینا سپهربند

    تاریخ: جمعه ۱۷ اردیبهشت

    مکان: سالن…

  • افق یک ساله اجاره ‌بهای مسکن

    بازار اجاره‌نشین‌ها در سال جاری به تناسب تغییر سیکل تجاری بخش مسکن، با دگرگونی محسوس از ۳ ناحیه عرضه، تقاضا و در نهایت اجاره‌بها روبه‌رو می‌شود. پایان رکود مسکن و ورود این بخش به فاز رونق در سال ۹۵ -به عنوان انتظار غالب کارشناسان اقتصادی- باعث خواهد شد حجم آپارتمان‌های اجاره‌ای، میزان تقاضای اجاره یا همان حجم مستاجران و همچنین هزینه اجاره‌نشینی، تحت تاثیر «بازگشت تحرک به معاملات خرید و ساخت‌و‌ساز» قرار بگیرد و موقعیت جدید این سه پارامتر، شرایط جدیدی را برای اجاره‌نشین‌ها ایجاد کند. در این میان صرف نظر از دو مولفه اول یعنی حجم عرضه و تقاضا در بازار اجاره، مقصد سال ۹۵ مولفه سوم -اجاره‌بها- توسط «۱+۲» معادله اقتصادی قابل تشخیص و برآورد خواهد بود و از این طریق می‌توان چشم‌انداز یک ساله بازار اجاره را ترسیم کرد.
  • تغییر مناسبات در بازار اجاره

    رونق معاملات خرید مسکن در سال جاری که نشانه‌های آن تا نیمه سال به‌صورت کامل عیان خواهد شد، از دو جهت بر بازار اجاره اثر می‌گذارد و باعث تغییر مناسبات در اجاره‌داری آپارتمان‌های مسکونی می‌شود. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در این باره حاکی است با گرم شدن تنور خرید و فروش واحد مسکونی در تهران، از یک سو تعداد آپارتمان‌های اجاره‌ای و همچنین واحدهای قابل اجاره به‌صورت رهن کامل، کاهش پیدا می‌کند که این اتفاق در نقش عوارض رونق -پیامد منفی- بر فرآیند بازار اجاره تاثیر خواهد گذاشت، اما از سوی دیگر، جامعه اجاره‌نشین به‌خاطر خانه‌دار شدن بخشی از مستاجران قدیمی سبک می‌شود که این موضوع در عمل، مزیت رونق معاملات خرید ملک -پیامد مثبت- برای بازار اجاره مسکن محسوب خواهد شد.
  • نیمرخ‌ها

    ایرج کریمی منتقد و کارگردان سرشناس سینما سال گذشته درگذشت و فرصت پیدا نکرد آخرین ساخته‌اش را روی پرده ببیند. فیلم «نیمرخ‌ها» آخرین ساخته مرحوم کریمی اخیرا در گروه هنر و تجربه اکران شده است. بازخوردها درباره اکران این اثر متفاوت بوده است و خیلی‌ها موافق فیلم بوده‌اند و خیلی‌ها هم نسبت به آن انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. این فیلم روایتگر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمرش را سپری می کند و در ادامه آن رقابتی بین مادر و همسر این مرد جوان رخ می دهد. در این فیلم بازیگران سرشناسی از جمله بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، رویا نونهالی، هومن سیدی، امیرحسین رستمی، بهاران بنی احمدی، شیرین اسماعیلی و.
  • خشم چیست و چرا خشمگین می‌شویم؟

    ‌میترا‌فری‌نژادفتحی‌

    محقق،نویسنده، مربی خودشناسی

    Farinezhad-mitra@yahoo. com

    همه ما می‌دانیم که خشم چیست. همان‌طور که در مقالات پیشین اشاره کردیم «خشم یکی از نیرومندترین احساسات ما است و ریشه آن ترس است. » خشم یک احساس کاملا طبیعی است که همه موجودات به غریزه آن را در خود دارند و برای بقا لازم و ضروری است. اگر یک حیوان براساس خشم خود عمل کند هیچ ایرادی بر آن وارد نیست اما اگر یک انسان براساس خشم خود عمل کند و قادر نباشد که خشم خود را مدیریت کند آن وقت است که می‌گوییم این انسان هنوز وارد مغز تکاملی خود نشده و براساس احساسات زندگی می‌کند.

  • نارضایتی از چپ

    وضعیت چپ آمریکای لاتین وخیم به نظر می‌رسد. گرچه دولت‌های متکی به چپ‌ها در تعدادی از کشورها بحران‌های جدی سیاسی و اقتصادی را تجربه می‌کنند، اما اگر اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیقی را وضع می‌کردند، ممکن بود بتوانند از این مسیر بیرون بروند. از اواخر دهه ۱۹۹۰، تعدادی از دولت‌های چپگرا طی آنچه که به‌عنوان «چرخش(های) به چپ» قاره‌ای بیان می‌شود، در آمریکای لاتین به قدرت رسیدند. با اینکه هر کشوری خط سیر خودش را دارد، می‌توان آنها را به‌عنوان یک بلوک از کشورهایی با دستاوردهای تاثیرگذار معرفی کنیم. در حوزه اقتصادی، آنها بیکاری، اندازه بخش غیر رسمی نیروی کار، فقر و نابرابری را کاهش دادند.
  • دو راهی استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث

    در حالی همه خودروهای شخصی ملزم به اخذ بیمه شخص ثالث هستند تا در صورت بروز تصادف جانی و مالی، بیمه هزینه‌های ناشی از حادثه را تقبل کند که بسیاری از مالکان خودروهای شخصی در تصادفات جزئی از بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده نمی‌کنند. بسیاری از دارندگان خودرو در تصادفات جزئی از کوپن بیمه شخص ثالث خودرویشان استفاده نمی‌کنند و در صورت بروز تصادف در محل حادثه خسارت وارد شده به خودروی مقابل را پرداخت می‌کنند. این تصور بر اساس این اصل شکل گرفته که استفاده از کوپن‌های بیمه، تخفیف‌های قبلی مالک خودرو را از بین می‌برد و در خرید بیمه‌نامه جدید با جریمه مواجه می‌شود.
  • ورود ایران به بازارهسته‌ای

    درگیر و دار سفر ظریف به نیویورک برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش و نیز بررسی پیشرفت برجام، قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین ایران به آمریکا به ارزش ۶/ ۸ میلیون دلار نهایی و به این ترتیب راه ایران به بازار هسته‌ای باز شد. بازاری که تاکنون کشورهای کمی توان و اجازه ورود به آن را داشته‌اند و پیش قدمی آمریکایی‌ها دراین خرید به سایر کشورها پیام می‌دهد که نسبت به داد و ستد با ایران واهمه‌ای نداشته باشند. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته پول خرید آب سنگین از طریق کشور ثالث پرداخت می‌شود. .
  • زخم کیفیت سر باز کرد

    چالش قدیمی خودروسازان و قطعه‌سازان بر سر شناخت مقصر اصلی نبود کیفیت در محصولات داخلی، این روزها به‌طور علنی مورد نقد دو طرف قرار گرفته است. از یک سو خودروسازان کیفیت محصولات تولیدی را وابسته به قطعاتی می‌دانند که از سوی قطعه‌سازان وارد خطوط اصلی تولید می‌شود و از سوی دیگر قطعه‌سازان، تولیدکنندگان خودرو را مقصر نبود کیفیت در محصولات داخلی می‌دانند چرا که آن‌ها معتقدند ناظر کیفی قطعات، خودروسازان هستند. همچنین قطعه‌سازان تاکید می‌کنند که قطعات به سفارش خودروسازان تولید می‌شود بنابراین قطعه معیوب باید از سوی خودروساز مرجوع شود، حال آنکه سیستم نظارتی تولید کنندگان خودرو هیچگاه قطعه‌ای را مرجوع نمی‌کند.
  • تبانی علیه ترامپ

    در کمتر از ۷ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حالا کار به جایی رسیده که اغلب بزرگان حزب جمهوری خواه چشم دیدن ترامپ را ندارند و علیه او با یکدیگر تبانی می‌کنند. تد کروز سناتور آمریکایی و جان کسیچ فرماندار ایالت اوهایو طی اقدامی بی‌سابقه توافق کردند تا در ایالت‌هایی که طرف مقابل شانس پیروزی بیشتری دارد، متمرکز نشوند. پیروزی‌های ترامپ موجب نگرانی رقبا و حتی جمهوری‌خواهان شده و به باور آنها موفقیت وی در انـتخابات پیش‌رو آمریکا را یک قرن به عقب برمی گرداند. .
  • بالاترین تسهیلات خرید مسکن

    فرید قدیری

    دبیر گروه مسکن

    بانک مسکن از ابتدای هفته‌ای که گذشت، بیشترین سقف تسهیلات خرید مسکن را به‌صورت غیرنقد و حداکثر معادل ۱۵۰ میلیون تومان روانه بازار تقاضا کرد. این تسهیلات نه به‌صورت وام بانکی بلکه به‌صورت تضمین خرید قسطی آپارتمان پرداخت می‌شود و شرط استفاده از آن، معرفی یک واحد مسکونی حداکثر ۱۰ سال ساخت برای فروش نقد و اقساط از جانب متقاضی به بانک است. برای دریافت این تسهیلات، باید فروشنده آپارتمان حاضر به دریافت بخشی از بهای معامله به‌صورت غیرنقد باشد.
  • گام دوم انتخابات

    دور دوم انتخابات مجلس در حالی فردا برگزار می‌شود که رقابت برای کسب یک چهارم کرسی‌های باقی مانده مجلس از یک هفته پیش آغاز شده و دیروز به پایان رسید. در چنین شرایطی ۱۳۶ نامزد احزاب و جناح‌های سیاسی مختلف برای به‌دست آوردن ۶۸ صندلی خالی مجلس در ۲۱ استان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. کرسی‌هایی که احتمالا تکلیف جناح اکثریت مجلس و نیز رئیس احتمالی نهاد قانونگذاری را تعیین خواهد کرد. در این دوره از انتخابات ۱۷ میلیون نفر مجوز حضور دوباره پای صندوق‌های رأی دارند. .
  • چگونه یک زندگی بسیار عالی معمولی بسازید؟!

    اسفند گذشته با سال پیش از آن، چه تفاوتی برای شما داشت؟ انتهای فروردین سال ۹۴ چه می‌کردید؟ آیا هنوز آرزوهای ابتدای سال را به خاطر داشتید؟ حالا وضع چطور است؟ به نظر خیلی شبیه پارسال و سال‌های قبل می‌آید این‌طور نیست؟

    همیشه روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال جزو زمان‌هایی هستند که بسیاری از افراد را به تفکر در مورد روزهای گذشته و آینده وا می‌دارند. در روزهای پایانی سال به این فکر می‌کنند که چرا و چگونه به این نقطه رسیده‌اند و برای روزهای آینده نیز به نوعی برنامه‌ریزی می‌کنند که چگونه باید خود را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

  • گرانی خودرو کلید خورد

    در شرایطی که بازار خودرو همچنان در خواب بهاری به‌سر می‌برد شورای رقابت با افزایش قیمت محصولات دو خودروساز داخلی موافقت کرد تا بلکه این افزایش جوابگوی برخی از هزینه‌های آنها باشد. به این ترتیب گروه خودروسازی سایپا مجوز افزایش ۴/ ۰ درصدی قیمت محصولات خود را گرفت وایران خودرو به‌دلیل کیفیت بهتر می‌تواند خودروهای خود را تا ۸۱/ ۱ درصد گران کند. وزیر صنعت اخیرا در نامه‌ای خواستار آزادسازی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خروج شورای رقابت از این حوزه شده بود.

    .
  • دو مانع جهانی اجاره‌داری مسکن

    خلأ سرمایه‌گذار بزرگ مقیاسدر بازار اجاره مسکن برای اجاره‌داری انبوه واحدهای مسکونی، نه تنها در ایران و کشورهای در حال توسعه که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز به چالش ریشه‌دار بازار ملک تبدیل شده است. بررسی‌های جهانی درباره عوامل «رشد ناقص» بازار اجاره مسکن در کشورها که به اشکال مختلفی همچون عرضه محدود آپارتمان اجاره‌ای، نوسان شدید اجاره‌بها و بی‌پاسخ ماندن حجم قابل‌توجهی از مستاجران در بازار رسمی بروز کرده است، حکایت از آن دارد که در حوزه اجاره‌داری مسکن به دولت «مقررات نامهربان» و «عایدی ضعیف آپارتمان‌های اجاره‌ای»، نوعی انگیزه منفی به جای جاذبه مثبت در بین سرمایه‌گذاران بخش مسکن برای ورود به این بازار شکل گرفته است.
  • سرنوشت بنزین دو نرخی

    زینب موسوی

    عضو گروه خبر

    مخالفت دولت با آنچه مجلسی‌ها در جریان بررسی بودجه سال ۹۵، درباره نرخ بنزین به تصویب رساندند، آشکارتر شد. این موضع را بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت علنی کرد و دو نرخی شدن بنزین را
    فساد آور خواند. هرچند دولتی‌ها رسما مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرده‌اند اما بر مبنای قانون، خود را مکلف به اجرای قانونی که مجلس در این باره به تصویب رسانده است می‌دانند. سرنوشت نهایی نرخ بنزین در سال جدید با پیشنهاد احمد توکلی، اصلاحات کمیسیون تلفیق و در نهایت رای موافق نمایندگان، به صورت دونرخی رقم خورد.

  • پوپولیسم در آمریکای لاتین؛ از پرون تا چاوز

    هادی اعلمی فریمان

    تحلیلگر و کارشناس سیاست خارجی

    واژه پوپولیسم در دوره‌های مختلف تاریخی از منظر مفهومی بسیار متحول و دگرگون شده است. روشنفکران رادیکال روس این واژه را در سال ۱۸۶۰ میلادی به بعد مطرح کردند بر این مبنا که روسیه تزاری بدون گذر از سرمایه‌داری با اتکا به کمون‌های دهقانی به سوسیالیسم برسد و امروزه این واژه در دو بعد تئوریک و پراگماتیک، با وجه سیاسی تحولات گسترده‌ای را تجربه کرده است. اگر قرار باشد تعریف آکادمیک و اصلی از واژه پوپولیسم ارائه دهیم می‌توان آن را در قالب تلاش برای کسب حمایت مردم آن هم با توسل به وعده‌های کلی و مبهم برای پیشبرد اهداف سیاسی، مستقل از نهادها از طریق فراخوانی مستقیم مردم معنا کرد، تلاشی که از سوی توده مردم، با اعمال فشار مستقیم برحکومت و نهادهای آن محقق می‌شود.
  • «رکورد‌زنی» اجاره‌بها به نفع مستاجران

    آرام‌ترین سال بازار اجاره مسکن در شهر تهران، بعد از یک دهه رشد دو رقمی اجاره‌بها، در سال ۹۴ رقم خورد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آخرین آمار رسمی مربوط به بازار اجاره حاکی است که اجاره‌نشین‌های ساکن پایتخت سال گذشته با کمترین رشد اجاره‌بها در مقایسه با ۱۰ سال قبل از آن روبه‌رو شدند. متوسط اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ۹۴ رقمی معادل ۸/ ۹ درصد افزایش پیدا کرد و برای اولین بار از سال ۸۴ به بعد، نرخ رشد بهای اجاره مسکن در پایتخت طی سال گذشته، «تک رقمی» شد. سال گذشته در هر ماه، متوسط اجاره‌بهای آپارتما‌ن‌ها در تهران بین ۹ تا ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ افزایش یافت.
  • چالش و فرصت در بخش مسکن

    علی چگینی

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

    حاکمیت رکود بر فعالیت‌های اقتصادی، از عمده مشکلات ایران طی سال‌های اخیر بوده است. این وضعیت، معلول و نتیجه ترکیبی از سیاست‌های اقتصادی، مناسبات سیاسی همچون تحریم و تحرکات اقتصاد بین‌المللی مانند سقوط قیمت نفت است که اثرات سوء بسیاری را بر پیکره اقتصاد نفتی و تک محصولی ایران وارد ساخته است. بخش مسکن به‌عنوان یک زیرمجموعه بزرگ از اقتصاد کشور، از شرایط کلی حاکم بر وضعیت کلان اقتصادی تبعیت نموده و طی سال‌های اخیر در ورطه رکود فرو رفته است.

  • ۲‌میلیارد دلار غرامت یک بی‌احتیاطی!

    تایید رأی دادگاهی در آمریکا برای مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی به بهانه واهی مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، واکنش‌های زیادی در ایران به‌دنبال داشت. بلافاصله پس از انتشار این خبر سخنگوی وزارت خارجه چنین حکمی را دستبرد به اموال ایران دانست و بانک مرکزی ضمن محکوم کردن آن گفت که این حکم ربطی به برجام ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هم اعلام کرد که ایران رأی دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و آمریکایی‌ها هر اقدامی علیه اموال ایران انجام دهند، بعدا مجبورند آن را جبران کنند و اموال ایران را پس بدهند، اما مخالفان برجام که همواره در کمین فرصتی هستند تا دستاوردهای توافق هسته‌ای را زیر سوال ببرند، برداشت دو میلیارد دلار از سوی آمریکایی‌ها را از طرفی نقض برجام دانسته و از سوی دیگر ضعف دیپلماتیک دولت در پاسداری از اموال بلوکه شده عنوان کردند، اما در این میان رئیس بانک مرکزی اسنادی رو کرد که بر اساس آن دولت قبل به‌دلیل کم‌کاری و رفتار منفعلانه و خطاب قطعنامه‌های شورای امنیت به کاغذ پاره، مقصر اصلی شناخته شد.

  • خروج از رکود با مسکن قسطی؟

    از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم پیشنهادها برای راه‌اندازی بازارمسکن و خروج از رکود حاکم بر بازار کم نبوده،اما طرح فروش قسطی که از اول این ماه راه‌اندازی شده، احتمالا جوابگوی شرایط رکودی فعلی خواهد بود. در این طرح حداکثر ۵۰ درصد ارزش روز واحد مسکونی و تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان از بهای کل معامله، قابلیت تقسیط و پرداخت غیرنقدی دارد و قسط ماهانه از ۳ میلیون تومان و طول بازپرداخت از ۵۰ ماه نباید تجاوز کند. در فاز اول فقط آپارتمان‌های تا ۱۰ سال ساخت مشمول فروش قسطی هستند. .
  • آنچه درباره ایرپاد اپل نمی‌دانید

    ایرپاد اپل که به همراه آیفون ۵ معرفی شد، علاوه‌بر نوآوری‌هایی در طراحی و کیفیت صدای بسیار خوب، قابلیت‌های دیگری نیز دارد که برای یک هدفون جمع‌وجور با تنها ۳ دکمه روی آن، دور از انتظار و تحسین‌برانگیز است. برای آشنایی با قابلیت‌های جالب ایرپاد که احتمالا با بعضی از آنها آشنا نیستید، این مطلب را بخوانید. هدفون و هندزفری، از قدیمی‌ترین لوازم جانبی تلفن همراه هستند که کاربرد مشخص و محدودی دارند و معمولا به‌جز گوش دادن به موسیقی یا پاسخ دادن به تماس‌، انتظار دیگری از آنها نمی‌رود. ولی این گفته در مورد ایرپاد مصداق ندارد و این هدفون کوچک و ظریف امکانات جالبی را برای کاربر فراهم می‌کند که به شرح زیر هستند:

    پخش و توقف موزیک: مطابق انتظار، هنگام گوش دادن به موزیک با یک‌بار کلیک دکمه وسط ایرپاد می‌توانید موزیک را متوقف کرده یا دوباره پخش کنید.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۹ اردیبهشت ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).
  • باز هم افزایش قیمت خودرو ...

    قیمت خودرو در کمال ناباوری و در اوج رکود باز ناگهان افزایش یافت. سال گذشته هم شرایط مشابهی بر بازار خودرو حاکم بود به این معنا که عدم تقاضای مناسب و به‌دنبال آن شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو نو، رکود بازار را به‌دنبال داشت؛ اما این رکود تنها آفت بازار نبود بلکه گریبانگیر خودروسازان نیز شد؛ به‌طوری‌که تولید خودرو با افت قابل‌توجهی روبه‌رو بود. هرچند تولید‌کنندگان خودرو سال پیش نیز تقاضای افزایش قیمت داشتند، اما با توجه به رکود بازار از درخواست خود چشم‌پوشی کردند این در شرایطی است که شورای رقابت نیز با تاکید بر اینکه در وضعیت رکودی بازار انحصار معنا پیدا نمی‌کند، از تجدیدنظر بر قیمت خودروها چشم‌پوشی کرد.
  • ۱۷ توصیه برای پیشرفت مالی

    ما می‌توانیم با به کار بردن چند روش ساده دارایی بیشتری داشته باشیم. در این گزارش از چندتن از کارشناسان خواسته‌ایم تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار ما قرار دهند. سوالی که از آنها کردیم این بود که باارزش‌ترین درسی که در طول تحصیل خود و از خواندن دروس مالی و پولی یاد گرفته‌اید چه بوده است. خلاصه پاسخ‌های آنها را به شکل کوتاه در این متن ملاحظه می‌کنید:

    ۱- پس‌انداز خود را در حسابی جداگانه نگهداری کنید، با این روش هربار که به حساب روزانه‌تان سر می‌زنید از مقدار موجودی خود باخبر نمی‌شوید.

  • رسوایی دولت چپ برزیل

    مری آناستازیا اگرادی

    نویسنده وال استریت ژورنال

    دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، بازنده رأی‌گیری استیضاح در مجلس عوام کنگره شده و به این ترتیب برکناری‌اش از سمت ریاست‌جمهوری تقریبا قطعی است، رویدادی که به حکومت ۱۳ ساله حزب چپ‌گرای کارگر پایان خواهد داد. درحالی‌که هزاران نفر از مخالفان و حامیان روسف بیرون ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، مخالفان به راحتی توانستند دو سوم آرای لازم برای فرستادن روسف به سنا به منظور محاکمه به اتهام دستکاری در حساب‌های بودجه‌ای را جمع کنند.

  • آنالیز فصلی بازار مسکن

    دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با آنالیز بازار مسکن طی فصل گذشته، آخرین وضعیت معاملات و ساخت و سازهای مسکونی در تهران را مطابق آمارهای رسمی موجود، تشریح کرد. نتایج این آنالیز نشان می‌دهد متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۴ به عدد ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل ۴/ ۲ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل یک درصد افزایش یافته است.

    در فصل زمستان سال ۱۳۹۴ بیشترین نرخ رشد افزایش قیمت در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب متعلق به مناطق ۲۰ و ۱۹ با ۴/ ۱۰ و ۵/ ۵ درصد بوده است و بیشترین کاهش قیمتی در مناطق ۱۰ و ۵ با ۳/ ۴- و ۱/ ۳- درصد مشاهده می‌شود.

  • سرایت رونق خرید مسکن به بازار اجاره

    همزمان با تقویت نشانه‌های پیش رونق در معاملات خرید مسکن، آمارهای رسمی از سرایت افزایش حجم معاملات خرید آپارتمان به بازار اجاره خبر می‌دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که مطابق تازه‌ترین آمارهای استخراج شده از سامانه رهگیری مسکن، حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در فروردین ماه امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته افزایش یافته، در بازار اجاره آپارتمان‌های مسکونی هم همین شرایط حاکم است. فروردین امسال ۸ هزار و ۱۹۹ قرارداد اجاره مسکن در شهر تهران منعقد شد که این میزان در فروردین سال گذشته ۷ هزار و ۳۱۸ مورد بوده است.
  • ساختار بازار اجاره مسکن در ایران

    بهروز ملکی

    کارشناس اقتصاد مسکن

    اجاره‏نشینی برای بسیاری از خانوارها، جانشین خرید مسکن به شمار می‏آید؛ به این ترتیب که با توجه به قیمت مسکن، ناگزیر می‏شوند یا ترجیح می‏دهند تقاضای خود را برای تملک مسکن به تعلیق درآورده، در مقابل به بازار اجاره مسکن روی آورند. انتظار رشد قیمت‎ها در بازار مسکن، انگیزه خرید مسکن را در خانواده‏هایی که از توان مالی لازم برای این موضوع برخوردارند، دوچندان می کند؛ زیرا واهمه دارند با ادامة روند صعودی قیمت‎ها، توان آن‏ها برای خرید مسکن در آینده، کاهش یابد.
  • پلیس از نوع نامحسوس

    با وجود گذشت چند روز از تب و تاب خبر آغاز فعالیت ۷ هزار نیرو در قالب گشت‌های نامحسوس امنیت اخلاقی، اما همچنان واکنش‌ها به این طرح ادامه دارد. در حالی که دولت و خصوصا رئیس جمهور مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، استانداری تهران گفته که به‌عنوان متولی اموراجتماعی و امنیتی از ابعاد این طرح اطلاع ندارد. در همین حال با وجود اینکه سخنگوی قوه‌قضائیه عنوان گشت‌های نامحسوس را خوش سلیقگی ندانسته است اما فرمانده نیروی انتظامی گفته پلیس برای این منظور با قوه‌قضائیه هماهنگی کرده است. .
  • روایت واسطه‌های ملکی از بازار اجاره ۹۵

    در شرایطی که این روزها عمده توجه موجود در بازار مسکن معطوف به بازار عرضه و تقاضا و همچنین قیمت معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی است، در سمت دیگری از این بازار، مستاجران و موجران با شتاب بیشتری در مقایسه با سال‌های اخیر وارد بنگا‌ه‌های مسکن شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، بازار اجاره مسکن که طی دو سال گذشته بر خلاف بازار خرید آپارتمان با افزایش نرخ اجاره‌بها مواجه بود، امسال در حالی حدود یک ماه و نیم زودتر از سال‌های قبل وارد فصل رونق جابه‌جایی‌ها شده است که به گفته مشاوران املاک تهران هیچ ظرفیتی هم اکنون در این بازار برای افزایش قیمت وجود ندارد.
  • کنسرت راک «پیکلاویه»

    اعضای گروه راک «پیکلاویه» پس از اجرای موفق سال گذشته خود در تهران، با آغاز سال جدید بار دیگر برای دوستداران این سبک از موسیقی برنامه اجرا می‌کنند. گروه راک «پیکلاویه» در تاریخ ۲۳ اردیبهشت در برج آزادی با برنامه‌ای که قراراست حاوی غافلگیری‌های فراوان باشد، به دیدار دوستداران خود خواهند رفت و این بار برنامه‌ریزی‌های زیادی برای این اجرا از سوی تیم هنری این کنسرت انجام شده است. اعضای این گروه را مهران مختارپور، شایان کریمی، مهیار صالحی نیا، مصطفی بهرمان و رضا غلامی تشکیل می‌دهند که در اجراهای قبلی با ارائه برنامه‌ای جالب و پرهیجان توانسته‌اند دوستداران این سبک از موسیقی را شیفته آثار خود کنند.
  • پوپولیست، واکنش رمانتیک کارگران

    احمد موثقی

    استاد دانشگاه تهران

    پوپولیسم رویکردی احساسی - رمانتیک در میان اقشار متوسط و پایین در واکنش به فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و نیروهای بازار است. پوپولیسم در حقیقت واکنشی از سوی طبقات پایین و متوسط به تحولات اقتصادی و صنعتی در چارچوب اقتصاد و نیروهای بازار به شمار می‌آید. کسانی که به واسطه فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع به حاشیه رانده شدند. در این میان برخی احزاب با استفاده از شرایط حاکم و با تکیه بر شعارهای عوام پسندانه تلاش می‌کنند تا بر موج به وجود آمده سوار شوند و از این طریق آرای بیشتری را به خود اختصاص دهند.
  • کاهش نرخ تورم - ۹ اردیبهشت ۹۵

    نخستین ماه از سال ۹۵ با انتشار آمارهایی امیدوارکننده از وضعیت تورم همراه بود. به نظر می‌رسد با نتایج به دست آمده از نرخ تورم متوسط فروردین‌ماه، به زودی مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت که همان تک‌رقمی کردن نرخ تورم است،محقق شود. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم متوسط فروردین ۹۵ برابر با ۲/ ۱۱ درصد اعلام شده که نسبت به اسفند گذشته ۷/ ۰ کاهش داشته است. با این روند میزان تورم متوسط به کمترین میزان از دی ماه ۸۹ رسیده و کارشناسان احتمال می‌دهند در خرداد ماه تورم متوسط به زیر ۱۰درصد برسد.

    .
  • بلاتکلیفی حج تمتّع

    روابط تیره و تار ایران و عربستان حالا به جایی رسیده که سعودی‌ها مسأله برگزاری حج تمتع را هم سیاسی کرده‌اند. با وجود اعزام هیاتی از ایران برای مذاکره با سعودی‌ها ظاهرا هنوز نتایج مشخصی به دست نیامده است. سعودی‌ها تاکید دارند که ویزای زائران ایرانی در کشور ثالثی صادر شود، درحالی‌که ایران می‌خواهد از طریق دفتر حافظ منافع عربستان در داخل کشور روادید زوّار صادر شود. سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته اگر شرایط طبیعی فراهم نشود امکان برگزاری حج تمتّع ۹۵ وجود ندارد. .
  • آلبوم - ۹ اردیبهشت ۹۵

    طنین‌کمانچه ایرانی در بلگراد

    شروین مهاجرآهنگساز و نوازنده کمانچه، برای شرکت در جشنواره بین‌المللی موسیقی «تودو موندو» از سوی دفتر موسیقی راهی بلگراد شد. این اجرا در قالب تکنوازی و بداهه‌نوازی برگزار شد. دفتر موسیقی با رویکرد ایجاد تبادلات فرهنگی-هنری با هدف معرفی موسیقی و موسیقی‌دانان برجسته ایرانی، زمینه را برای شرکت این هنرمند در جشنواره فراهم کرده است. این جشنواره با هدف گردآوری و معرفی آثار شنیداری مختلف از سال ۲۰۱۲ تاکنون هر سال در بلگراد پایتخت صربستان برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های جنوب و غرب اروپا به‌شمار می‌آید.

  • با تمرکز بر کارمندان کسب‌وکار خود را متحول کنید

    مترجم: آرش جمشیدنژاد

    دنیای کسب‌وکار دنیایی مملو از رقابت است و کسب‌وکار شما به‌منظور دستیابی به مزیت در این رقابت تنها نیازمند تعدیلات جزئی است. اغلب کسب‌وکارها چه آنهایی که بر تولید محصولات جدید تمرکز می‌کنند و چه آنهایی که بر خدمات مشتری متمرکزند، دارای نقشی حیاتی در موفقیت مستمر کسب‌وکار شما هستند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، تمرکز بر کارمندان چگونه است؟ با توجه بیشتر بر کارمندان خود و میزان خرسندی و رضایت آنها در شرکت، بی‌درنگ ظرفیت رشد کسب‌وکار خود را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهید.

  • مردم بزرگترین قاضی‌های دنیا هستند

    مهرداد نصرتی - اعظم حسن تقی

    رویا میرعلمی، بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون، متولد ۱۳۵۷ و دانش‌آموخته رشته طراحی صحنه از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی که این روزها در نمایش «مضحکه شبیه قتل» حسین کیانی، در نقش یکی از همسران ناصرالدین‌شاه، بازی درخشانی دارد، دارای کارنامه پر و پیمانی در زمینه بازیگری و البته طراحی صحنه است. بازی رویا میرعلمی در نمایش‌هایی نظیر «پنهانخانه پنج در» (حسین کیانی)، «حرفی به جای حرفی دیگر» (ایرج زهری)، ‏«دن کامیلو» (کوروش نریمانی)،‏ «تیاتر اجباری»(حسین کیانی)،‏ « قرمز و دیگران» (محمد یعقوبی)، «طناب» (علی محمد رحیمی)، ‏«آتن ـ مسکو» (کتایون فیض مرندی)،‏ «بیداری خانه‌ نسوان» (حسین کیانی)،‏ «خواب بی‌وقت حوریه» (عباس غفاری) و«مادر مانده» (نیما دهقان، حمید آذرنگ) تهران و در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی نظیر بیداری، صبح روز هفتم، برادر، وجدان آشفته و عصر پاییزی و سریال‌های تلویزیونی مثل «زمانه» (حسن فتحی)، ‏«وجدان آشفته» (منوچهر هادی) و «شمعدونی» (سروش صحت)، تنها بخشی از کارنامه پر و پیمان بازیگری اوست.

  • مقیاس بازار اجاره در تهران

    در تهران ماهانه به‌طور متوسط ۱۰ هزار خانوار اقدام به اجاره آپارتمان مسکونی می‌کنند که این حجم اجاره‌نشین به لحاظ نوع قرارداد در سه دسته قابل تفکیک هستند.

    دسته اول بخشی از مستاجرهای قدیمی هستند که برای ماندن در محل سکونتشان، قرارداد سال گذشته را تمدید می‌کنند.

    دسته دوم بخش دیگر مستاجرهای با سابقه را تشکیل می‌دهد که در پایان قرارداد یک‌ساله خود، به هر دلیل تصمیم به جابه‌جایی و اجاره آپارتمان جدید گرفته‌اند.

    دسته سوم نیز اجاره‌نشین‌های جدید هستند که عمدتا زوج‌های جوان و تازه، در این گروه قرار دارند.

  • داروی توهم زای پوپولیسم

    دکتر علی فرحبخش

    پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و درحالی‌که جهان در گیرودار کنترل تبعات این بحران در اقتصاد جهانی بود، موجی از دولت‌های چپ گرا در آغاز هزاره سوم در ونزوئلا، شیلی، برزیل، آرژانتین، اروگوئه، بولیوی، اکوادور و پاراگوئه قدرت را به دست گرفتند. این گذار بی‌سابقه سیاسی که «لری روسر» گزارشگر نیویورک تایمز از آن به نام «گرایش به موج صورتی» یاد می‌کند، اکنون در حال فروکش کردن است ولی سوال کلیدی آن است که چرا این «جزر و مد» سیاسی رخ داد؟ و چه درسی را می‌توان از خلع قدرت چپ‌ها آموخت؟

    پوپولیست‌های آمریکای جنوبی در ابتدای به قدرت رسیدن بسیار خوش شانس بودند.

  • ترفندهای کاربردی فتوشاپ برای تازه‏کارها

    فتوشاپ یک نرم‏افزار بسیار گسترده و وسیع است که همه‏جور ابزار و امکاناتی را برای ویرایش ساده تا حرفه‏ای در خود جای داده است. فرقی نمی‏کند یک کاربر حرفه‏ای این برنامه باشید یا یک کاربر تازه کار. ‏فتوشاپ آنقدر میانبر و ترفند گوناگون دارد که ممکن است از وجود آن با خبر نباشید. اگر می‏خواهید از ترفندهای کاربردی این نرم‏افزار آگاه شوید بهتر است این مطلب را بخوانید.

    ۱ - زاویه دید را بچرخانید و نه تصویر

    گاهی نیاز می‏شود در رتوش تصاویر یا کار روی آن‏ها این‏کار را از زاویه متفاوتی انجام دهید.

  • تهران سوژه پر رمز و رازی است

    منیر طهانی

    گالری هما در هفته‌های اخیر میزبان آثار طاهر پورحیدری بود. این نمایشگاه که با عنوان «حال کامل» برگزار شد تجربه‌های این هنرمند در بازنمایی بناهای قدیمی و معماری شهر تهران را در بر می‌گیرد و پیوندی رمزآلود میان گذشته و حال را پیش چشم مخاطب گشاید. طاهر پورحیدری متولد ۱۳۶۳ رفسنجان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. این هنرمند تاکنون سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور حضور داشته است که نمایشگاه «در تقاطع ۲» ساتبیز لندن‌ نمایشگاه «خبرهای خوب از ایران» مرکز پسنجر فابریک مونیخ و.

  • در چشم باد

    شبکه «آی‌فیلم» سریال تاریخی «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی را روی آنتن برد. این سریال وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ که در دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره آزادسازی خرمشهر است، دربرمی‌گیرد. این سریال در۵۰ قسمت برای پخش از شبکه اول سیما ساخته شد که برای اولین بار سال ۸۸ روی آنتن رفت. پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی‌جم، فخرالدین صدیق شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک‌نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و.

  • تورم تک‌رقمی در انتهای بهار

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در فروردین‌ماه سال جاری به حدود نیم درصد رسیده است. این کمترین میزان تورم نخستین ماه سال طی حدود ۲۵ سال گذشته بوده است. نرخ تورم ماهانه به این معنی است که سطح قیمت‌ها به طور متوسط طی ۳۰ روز به چه میزان تغییر کرده است. شاخص دیگری به نام تورم نقطه به نقطه وجود دارد که تغییرات قیمتی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد این نرخ نیز در فروردین سال ۹۵ به ۴/ ۷ درصد رسیده است.

  • نارضایتی از چپ - ۹ اردیبهشت ۹۵

  • اکران - ۹ اردیبهشت ۹۵

    بادیگارد

    کارگردان:

    ابراهیم حاتمی کیا

    تهیه‌کننده:

    احسان محمد حسنی

    بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمود عزیزی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، پدرام شریفی، کامران نجف‌زاده، افسانه ناصری، سید احسان امانی و . . .


    خلاصه داستان: «بادیگارد» درباره محافظی شخصی است که از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود که او بیش از آنکه به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است.

  • ۱۶ کلید میانبر کاربردی و مفید در PowerPoint

    اگر کارتان به انجام تحقیق‌های دانشگاهی یا ارائه یک فایل در جمع مدیران حاضر در یک سمینار افتاده باشد، حتما با نرم‌افزار PowerPoint مایکروسافت آشنایی دارید. نرم‌افزار ساده‌ای که می‌تواند تمام آنچه که تصمیم به بازگو کردن آن در یک جلسه را دارید به زبان تصویر و در متن‌های کوتاه و مختصر بازگو کند. همچنین یکی از آسان‌ترین و جذاب‌ترین روش‌های آموزشی، استفاده از اسلایدهای آموزشی پاور پوینت است. با توجه به آسان بودن استفاده از این اسلایدها که به‌صورت عمومی تنها با یک کلیک ساده امکان‌پذیر است، محیط رنگی و قابلیت افزودن عکس، جدول، نمودار، کلیپ آرت، صدا و ویدئو باعث جذابیت کار و تفهیم بهتر مطالب برای مخاطبان می‌شود.
  • چالش تازه میان تهران و واشنگتن

    نیلوفر منصوریان

    عضو گروه خبر

    در حالی که ایران و آمریکا همچنان در حال گفت‌وگو با یکدیگر درباره رفع موانع اجرایی برجام هستند، موضوع تازه‌ای این بار بر روابط دو کشور سایه انداخته است. موضوعی با عنوان توقیف بیش از۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا. بر اساس گزارش‌ها ایران در سال ۸۶ اقدام به خرید اوراق قرضه دلاری از آمریکا کرد که با تحریم دلاری ایران، پولی که ایران به‌عنوان اوراق قرضه در آمریکا داشت، ازسوی این کشور بلوکه شد. از سوی دیگر پس از یک دعوای حقوقی چند ساله، روز دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری، دیوان عالی آمریکا پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را که به‌عنوان اوراق قرضه در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ از محل دارایی‌های مصادره شده ایران تایید کرد.

  • اطمینان‌دهی کری به بانک‌ها

    دیدار ظریف و جان کری در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی نیویورک دستاوردهای خوبی به همراه داشت. یکی از آنها اطمینان خاطری بود که وزیر خارجه آمریکا به بانک‌ها و موسسات اروپایی داد تا با برداشته‌شدن تحریم‌ها، از معامله با ایران نترسند و از آنها دعوت کرد که در رابطه با این موضوع با دولت آمریکا به مشورت بنشینند. پیش از این ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بین‌المللی پول انتقادهایی را نسبت به کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مطرح کرده بود که البته با حاشیه‌هایی در کشور روبه‌رو شد. .
  • چرا تحقق سوسیالیسم غیر ممکن است؟

    امیرحسین خالقی

    دکترای سیاستگذاری دانشگاه تهران

    یکی از آخرین سنگرهای کمونیسم یا به‌عبارت صحیح‌تر،‌ سوسیالیسم،‌ در روزهای گذشته از دست رفت. نه با جنگ و خونریزی،‌ نه با دخالت دولت های کاپیتالیست،‌ نه با زور و فشار مستقیم،‌ که با نظر،‌ اراده و تصمیم کمونیست‌های پرحرارت سابق. کسانی که سخنرانی‌هایشان ملتی را تکان می‌داد و عاشقان سینه چاک، نه تنها حرکات سر و دست و آرایش مو که حتی مدل سیگارشان را نیز تقلید می‌کردند و طرح‌های نوینی که در می‌انداختند،‌ جز فریادهای کرکننده تحسین و تشویق،‌ پاسخ دیگری در میان هوادارانشان نمی‌یافت.
  • عمر پوپولیست‌های آمریکای لاتین به پایان رسیده است؟

    دانیلا بلی

    دکترای تاریخ، نویسنده و پژوهشگر

    «آمریکای لاتین به چپ‌ها متکی است»، این عنوان مقاله‌ای است که سال ۲۰۰۶ در خبرگزاری آسوشیتدپرس به چاپ رسید، درست زمانی که نامزدهای چپگرای انتخابات ریاست جمهوری کشورهای آمریکای لاتین یکی پس از دیگری پیروز میدان شدند. قرن بیست و یکم سرآغاز عصر جدیدی در کشورهای آمریکای لاتین بود؛گذار سیاسی بی‌سابقه‌ای که همانگونه که« لری رودر» در نیویورک تایمز نوشت به مثابه جذر و مدی کشورهای این قاره را درنوردید. بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رهبرانی با اندیشه‌های چپ در ونزوئلا، شیلی، برزیل، آرژانتین، اروگوئه، بولیوی و پاراگوئه به قدرت رسیدند، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با نتایج حاصل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ دست به گریبان بودند، کشورهای آمریکای لاتین بسیار قوی ظاهر شدند.
  • آمازون آفریقا، برای دنیایی بهتر

    مترجم: مریم رضایی

    اولاتوررا اونیرو (Olatorera Oniru) یکی از با پشتکارترین و جاه‌طلب‌ترین کارآفرینان نسل امروز است. این زن ۲۹ ساله وب‌سایت Dressmeoutlet. com را در شهر لاگوس نیجریه راه‌اندازی کرده که یک استارت‌آپ در حوزه تجارت الکترونیک است و به خرده‌فروشی لباس و محصولات مد و زیبایی که از سراسر دنیا تهیه می‌شوند، می‌پردازد. این شرکت همچنین با هدف توسعه کار بهترین طراحان آفریقایی، کالاهای ساخته شده در این قاره را به شدت تبلیغ می‌کند. اولاتوررا در جست‌وجوی گنجینه‌های منحصر به فرد و تولیدکنندگان خلاق برای وب‌سایت خود همواره به سراسر آفریقا سفر می‌کند و قصد دارد در ماه‌های آینده بازدیدهایی از چین و امارات هم داشته باشد.

  • رونق در صادرات

    فروردین‌ماه سال جاری با رونق صادراتی به پایان رسید، رونقی که هم به لحاظ ارزش و هم به لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل،افزایش یافته است. این روند در حالی رخ داده که براساس آمارهای گمرک، تراز تجارت خارجی مثبت سال ۹۴ که در تاریخ تجارت کشور بی‌سابقه بود،در نخستین ماه سال ۹۵ نیز تداوم یافته است. در همین حال عمده صادرات کشور شامل میعانات گازی و مواد پتروشیمی طی فروردین‌ماه امسال به ترتیب به کشورهای چین، امارات‌متحده عربی، عراق، کره جنوبی و هند صورت گرفته است. .
  • اوضاع فروش ملک

    همزمان با آغاز رسمی معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در بنگاه‌های مسکن از نیمه فروردین ماه، آن دسته از مالکانی که از سال گذشته در انتظار تثبیت شرایط در بازار ملک، از عرضه واحدهای خود به بازار تقاضا خودداری کرده بودند، هم اکنون با فرمول‌های متفاوتی این آپارتمان‌ها را در بازار فروش فایل کرده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این میان سهم واحدهای ریز متراژ و مصرفی که عمده متقاضیان آن مجردها و یا زوج‌های جوانی هستند که از توان مالی کافی برای خرید آپارتمان‌های معمولی برخوردار نیستند قابل توجه است.
  • آفت‌های پوپولیسم در اقتصاد

    موسی غنی نژاد

    کارشناس اقتصادی

    شاید تجربه هیچ کشوری به اندازه آرژانتین درس آموز نباشد. مورخان اقتصادی در این خصوص بحث دارند که در پایان سده نوزدهم میلادی کدام یک از دو کشور استرالیا یا آرژانتین بالاترین درآمد سرانه جهان را داشتند. کشاورزی آرژانتین بسیار مولد و زیربناهای آن عالی بود. برتری نسبی در صادرات محصولات کشاورزی سطح زندگی بالایی را برای شهروندان این کشور فراهم کرده بود. تا دهه ۱۹۴۰ میلادی اقتصاد آرژانتین، برخلاف دیگر کشورهای آمریکای لاتین، از ثبات قیمت‌ها برخوردار بود.
  • تیپ شخصیتی برتری طلب

    در مقالات پیشین به‌طور کامل درباره تیپ شخصیتی مهرطلب و رابطه آن با افسردگی توضیح دادیم. در این مقاله به توضیح ویژگی‌های تیپ شخصیتی برتری طلب می‌پردازیم. تیپ شخصیتی برتری طلب شخصیتی است که خود را ممتاز و برتر از دیگران می‌داند، رقابت‌جو و برتری طلب است و توقعات عصبی او بسیار زیاد است. بزرگ‌ترین توقع او از دیگران این است که دیگران او را سرور خود بدانند و دائما او را تحسین و بر او سجده کنند!

    این شخصیت بسیار گنده دماغ، طلبکار، پر مدعا، جاه طلب و پرفیس و افاده است. همچنین، پرخاش‌جویی و تجاوز به حقوق دیگران را حق خود می‌داند.

  • بنزین دو نرخی می‌شود؟

    از چهار ماه دیگر و در صورتی که شورای نگهبان با مصوبه بهارستان‌نشینان موافقت کند بنزین در کشور دو نرخی شده و سیستم کارت‌های سوخت و سهمیه‌بندی یک بار دیگر راه‌اندازی می‌شود. مصوبه‌ای که دولت به‌شدت مخالف آن است و در رأس آن وزیر نفت می‌گوید دونرخی شدن قیمت بنزین فساد می‌آورد. بر اساس این مصوبه اگرچه قیمت بنزین ثابت می‌ماند و همان لیتری ۱۰۰۰ تومان است اما پر مصرف‌ها باید برای مصرف اضافه‌شان عوارض پرداخت کنند و مازاد بر سهمیه را با قیمت تمام شده در اختیار بگیرند. مجلس تعیین میزان سهمیه و قیمت بنزین مازاد بر سهمیه را به عهده دولت گذاشته است.

  • فضای حافظه داخلی گوشی هوشمندتان را بیشتر کنید

    از آنجایی که شرکت‌های بزرگ به ساخت گوشی‌های هوشمند بدون قابلیت افزایش حافظه روی آورده‌اند، ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که نیاز به فضای خالی در حافظه گوشی هوشمند خود داشته باشید. با این اوصاف در اینجا روش‌هایی را برای باز کردن فضای بیشتر در حافظه‌ داخلی گوشی هوشمند مرور می‌کنیم. با احتساب تمام اپلیکیشن‌های وسوسه کننده این روزها و تصاویر و فیلم‌هایی که به‌راحتی هرچه تمام‌تر ثبت می‌شوند؛ دیر یا زود احتمالا شما هم به مشکل رسیدن به سقف محدودیت حافظه پیش‌فرض تلفن همراه برخواهید خورد. کسانی که از گوشی‌هایی با ۸ گیگ و حتی ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کنند چند برابر با این مشکل دست به گریبان هستند.
  • پایان موج صورتی - ۹ اردیبهشت ۹۵

    آمریکای لاتین را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مناطقی دانست که در قرن بیستم و به خصوص نیمه دوم این سده همواره یکی از مراکز اصلی فعالیت چپگرایان به شمار می‏رفته است. تاریخچه کشورهای مهم آمریکای جنوبی در این بازه زمانی پر از مبارزات سیاسی و حتی مسلحانه علیه دولت‏های وقت است که با گذر زمان در قرن بیست و یکم جای خود را به کارزارهای انتخاباتی داده است. هر چند که در قرن بیستم چپ‏ها پیروز انتخابات کشورهای آمریکای جنوبی بودند اما با دخالت‏هایی نظیر کودتا در کشورهایی مانند شیلی و آرژانتین از قدرت گرفتن آنها تا اندازه‏ای ممانعت صورت گرفته بود، اما در قرن بیست و یکم، با تداوم فعالیت‏های سیاسی چپگرایان ورق به سمت آنان برگشت و رهبری سیاسی در اکثر کشورهای آمریکای لاتین بر عهده آنان قرار گرفت.
  • اولین شوک ورزشی ۹۵

    آخرین روز فروردین سال ۹۵ با شوک به جامعه فوتبال کشور به پایان رسید. مهرداد اولادی مهاجم سابق تیم ملی و باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌دلیل ایست قلبی در۳۱ سالگی درگذشت. او پس از تعطیلات نیم فصل دوم لیگ، برای سومین بار به عضویت ملوان درآمد. با پخش شایعاتی درباره خودکشی این بازیکن، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت که پرونده‌ای درباره فوت این فوتبالیست تشکیل شده اما موضوع خودکشی مرحوم اولادی منتفی است. ۷ ماه پیش‌هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس هم به‌دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. .
  • عکس خبری - ۹ اردیبهشت ۹۵

  • شورش راست‌ها علیه بانوی چپ

    سرنوشت سیاسی نخستین رئیس‌جمهور زن برزیل با ٣٤٢ رای موافق از مجموع ٥١٣ رای مجلس نمایندگان این کشور به مجلس سنا سپرده شد. پس از چندماه کشمکش سیاسی، طرح استیضاح دیلما روسف رای کافی را به‌دست آورد. حدنصاب دوسوم آرا در مجلس در مقابل اصرارهای خانم رئیس‌جمهور مبنی بر دسیسه چینی مخالفانش قد علم کرد و سرانجام قرعه به نام مجلس سنا افتاد تا در یک ماه آینده تکلیف رئیس‌جمهور این کشور را مشخص کند. طرفداران و مخالفان روسف پیش و پس از جلسه مجلس نمایندگان، یکدیگر را کودتاگر و سارق خطاب کردند. روسف با مجموعه‌ای از اتهام‌ها روبه رو شده است: فساد مالی، ناتوانی در آرام کردن اوضاع اقتصادی برزیل و ترویج اختلاف‌های داخلی.
  • چهار دیدگاه در مورد ناکارآمدی طرح‌های نوسازی

    بافت‌های فرسوده و ضرورت نوسازی آنها از سال‌ها پیش در ایران مطرح بوده و در دهه اخیر مورد توجه جدی مسوولان کشور و مدیران ارشد شهری قرار گرفته و قوانین و مقررات ارزشمندی نیز در ارتباط با موضوع در مجلس، دولت و شورای‌ شهر و مجموعه شهرداری تصویب شده است. به‌طور مثال در اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه به این موضوع پرداخته شده و مدت زمان مشخصی برای تحقق نوسازی تعیین شده ‌است. مطابق با آخرین آمار در حال حاضر ۷۶ هزار هکتار از مساحت کشور بافت فرسوده است که جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر در آن سکونت دارد.
  • شاخص روی نوار رخوت

    شاخص بورس اوراق بهادار اگرچه این هفته را مثبت شروع کرد اما کند شدن روند ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای با وجود خوشبینی به آینده اقتصاد موجب شده که بورس پله‌های شاخص را با رخوتی سنگین روبه بالا طی کند. در این میان انتشار خبرموافقت با افزایش قیمت خودرو موجب تشکیل عرضه‌های سنگین در گروه خودرویی‌ها روز سه‌شنبه شد و شاخص را منفی کرد. تحلیلگران معتقدند آنچه در گروه خودرویی‌ها می‌گذرد بر اساس نوسان‌گیری کوتاه‌مدت است و با کاهش تلاطم این گروه، نقدینگی به دیگر صنایع کوچ می‌کند.

    .
  • درخواست شهرداری برای تحویل برج آزادی

    درحالی‌که مدیریت شهری اجرای پروژه مرمت محوطه اطراف برج آزادی را در دستور کار دارد و ظرف حداکثر سه ماه آینده آن را به سرانجام می‌رساند، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور از آمادگی مدیریت شهری برای عهده‌دار شدن اداره این برج خبر داده تا شاید پیش از تیرماه که بازدید از این یادمان ملی از سر گرفته می‌شود، در این رابطه تعیین تکلیف شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، برج آزادی در طول دو سال اخیر یکی از ابنیه خبرساز پایتخت بود که به واسطه مشکل نشت آب در محوطه اطراف بنا در کانون توجه مدیریت شهری قرار گرفت.
  • بزرگ‌ترین اشتباهات والدین در هنگام صحبت کردن با کودکان و نوجوانان

    با استفاده از کلمات صحیح می‌توانید مغز کودکان خود را تغییر دهید. پدر و مادر یکی از چالش برانگیزترین و مهم‌ترین وظایف را در طول زندگی کودکان بر عهده دارند. اما متاسفانه تصورات غلط در مورد چگونگی افزایش مسوولیت کودک به ارتباط بی‌اثر و کاهش قدرت آنها منجر شده است. برخی از والدین استراتژی مستبدانه‌ای را در پیش می‌گیرند و اجازه خودکفایی را به کودک خود نمی‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر از والدین هیچ‌گونه کنترلی بر کودک خود ندارند و به‌طور کامل آنها را به حال خود رها می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو رفتار نوعی افراط است که تاثیر بزرگسالان را در تربیت کودکان کاهش داده و رابطه و تعامل صحیح میان والدین و کودک از بین می‌رود.
بیشتر